۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۳۰ ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵ دسته: انرژی
۰

مقدسی دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی مجلس ضمن اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی می تواند توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود و با این حال برخی باز هم به واردات روی می آورند گفت: پشتیبانی و به تولید انبوه رساندن طرح های دانش بنیانی که مرحله پایلوت را گذرانده اند، یکی از مهترین گام ها در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

سیدمهدی مقدسی دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی و نماینده استان مرکزی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد ضمن بیان مهترین اقدامات مورد نیاز کشور در راستای اقتصاد مقاومتی، تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی را مهمترین اقدام دولت در راستای اقتصاد مقاومتی دانست.

سیدمهدی مقدسی در تبیین مهترین اولویت های کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: برای تقویت تولید، آن چیزی که امکان ساختش در داخل هست به جد نباید وارد کنیم. مثلا می گویم که شرکت آذرآب بویلر (boiler) را می تواند تولید کند، اما پتروشیمی ها از چین وارد می کنند! این ظلم است و موجب نابودی صنعت داخلی می شود. و یا شرکت واگن پارس امکان تولید واگن را دارد؛ پس خرید واگن باری و مسافربری از چین و روسیه در حالی که شرکت داخلی امکان ساخت و تولید آن را دارد نباید انجام شود. تولید کنندگان داخلی بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور را در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی می توانند تامین کنند. انصافا ورود این ها از خارج موضوعیتی ندارد و نباید این کار را بکنند.

وی در ادامه افزود: مورد بعدی مبارزه با قاچاق کالاست. خوشبختانه آیین نامه مبارزه با قاچاق کالا ابلاغ شده است و حرکت های خوبی در یکی دو ماه گذشته انجام شده است و باید استمرار پیدا کند و منظم تر بشود. کنترل کنندگان هم بایستی به تکنولوژی روز مجهز بشوند که بتوانند در مقابل روش های نوین قاچاق، کشفیاتشان بیشتر بشود.

دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی یکی دیگر از اولویت ها را اصلاح نظام بانکی دانست و افزود: منابع باید در اختیار تولید قرار بگیرد و تولید را نجات دهد. بحث کاهش هزینه های تولید، یکی از دغدغه های مهم است که قدرت رقابت تولید داخلی را هم در جهت تامین نیاز داخل و هم صادرات بالا می برد.

وی یکی از روش های کاهش هزینه های تولید را کاهش نرخ سود دانست و گفت: خوشبختانه نرخ سود از ۲۱ به ۱۸ رسید و الان بایستی از ۱۸ هم کمتر بشود. روش دوم پرداخت به موقع جوایز صادراتی است. الان در چین با ۱٫۴ میلیارد نفر، به شرکت هایی که فروش خارج از کشور دارند و به نوعی محصولاتشان صادر می شود، بلافاصله جوایز صادراتی را می دهند.

مقدسی اولویت دیگر را اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و گفت: اگر ما واقعا می خواهیم که به سمت اقتصاد مقاومتی برویم، باید در زمینه اقتصاد دانش بنیان دست از شعار برداریم. حتما زمینه را برای عملی کردن ایده ها و طرح های شرکت های دانش بنیان که مرحله پایلوت را طی کرده اند، فراهم کنیم تا بتوانند به تولید انبوه برسند.

سید مهدی مقدسی در پاسخ به سوالی در مورد مهترین اقدام دولت در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی توانسته است یک امیدواری را ایجاد کند به شرطی که دولت بتواند مصوباتش را به مرحله عمل در بیاورد. از جمله مصوبات آن، پرداخت تسهیلات به ۱۰۰۰۰ واحد کوچک و متوسط است که ۷۵۰۰ واحد آن در جهت افزایش ظرفیت است و ۲۵۰۰ واحد هم آن هایی هستند که جدیدا زمینه بهره برداری شان فراهم شده است. ماه های اولیه یک مقدار کند بود ولی اکنون روند آن سریع تر شده است و طی جلسه ای که اخیرا با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتم، ایشان قول دادند که در ۶ ماه دوم فضا را متفاوت تر بکنند.

وی همچنین در تبیین مهمترین انتقاد وارد به دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: برای عملیاتی شدن مصوبات بین تیم های اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی و تیم بانک مرکزی و شبکه بانکی انسجام لازم وجود ندارد که در این راستا تلاش هایی دارد صورت می گیرد. مورد بعدی اینکه دستگاه های دیگری که عضو ستاد اقتصاد مقاومتی هستند بایستی مصوبات ستاد را در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا کنند که هنوز این مسئله جا نیفتاده و بایستی تسریع گردد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.