۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۲۶۷ ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ دسته: کشاورزی
۰

شاعری با بیان اینکه ما باید عواملی که موجب پایداری و بهره وری منابع آبی می شود را حفاظت کنیم، گفت: از جمله این عوامل، پوشش گیاهی و حفظ حوزه های آبخیز است که باید در اولویت قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جمعه گذشته در گفتگو با برنامه بهارستان رادیو اقتصاد در خصوص چالش های کم آبی در کشور گفت: در بحث آب، کشور با یک شرایط فرابحرانی روبرو است.

مصرف آب بیشتر از منابع آب است

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور وجود دارد اما سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد متر معکب از منابع آبی بهره برداری می کنیم، گفت: این در حالی است که طبق استاندارد جهانی، کشورها حق ندارند بیشتر از ۵۰ درصد از منابعشان را استفاده کنند تا برای نسل های بعدی و جلوگیری از فرونشست زمین و البته حفظ محیط، آب به میزان کافی وجود داشته باشد.

نماینده مردم بهشهر و نکا در مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل این شرایط بحرانی عدم آینده نگری در گذشته بوده، زیرا مردم فکر نمی کردند آب یک منبع محدود است.

وی با بیان اینکه سهم عمده ای از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، گفت: علت هدررفت و مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی استفاده از روش های قدیمی در آبیاری زمین های کشاورزی است.

بهره وری آب در کشور پایین است

این نماینده مجلس افزود: در کل بهره وری آب در کشور پایین است لذا هدر رفت آب در بخش کشاورزی، خانگی و صنعتی بالاست و موجب شده میزان مصارف کشور از میزان منابع تجدید پذیر آبی آن پیشی بگیرد و تعادل به هم بخورد.

وی ادامه داد: اگر این وضع ادامه پیدا بکند وضع بحرانی تر خواهد شد، مهاجرت ها افزایش پیدا خواهد کرد، تولید محصولات کشاورزی با افت زیادی روبرو خواهد شد، محیط زیست بیشتر لطمه خواهد دید و فرونشست زمین اتفاق خواهد افتاد.

راهکارهای مقابه با بحران آب

شاعری در خصوص راهکارهای کاهش مصرف آب در کشور خاطر نشان کرد: ابتدا باید به این نتیجه برسیم که کشور با ابرچالش کم آبی روبروست، سپس باید برای برون رفت از آن برنامه ریزی جامعی صورت گیرد و دولت و مردم و سایر نهادها به وظایف خود در این خصوص عمل بکنند.

وی با بیان اینکه دولت بایستی منابع لازم را برای افزایش بهره وری آب در نظر گیرد، گفت: توسعه شیوه های نوین آبیاری در بخش کشاورزی، بازچرخانی فاضلاب شهری و روستایی، توسعه فعالیت های کشاورزی منطبق با شرایط کم آبی، استقرار صنایعی که آب کمتری مصرف می کنند و هوشمندسازی مصرف آب در منزل و مزرعه و واحدهای صنعتی  باید در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید برای افزایش بهره وری استاندارهای مصرف آب سختگیرانه تری برای دادن مجوز به واحدهای صنعتی و پایان کار به خانه ها اتخاذ شود.

پایداری منابع آبی با آبخیزداری

نماینده مردم بهشهر در مجلس گفت: ما دولت را در طول برنامه ششم توسعه مکلف کرده ایم که ۳۰ درصد از آب مورد نیاز بخش شرب در استانهای جنوبی را از طریق شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان تامین کند.

شاعری در پایان با بیان اینکه ما باید عواملی که موجب پایداری منابع آبی می شود را حفاظت کنیم، گفت: از جمله این عوامل، پوشش گیاهی و حفظ حوزه های آبخیز است که باید در اولویت قرار بگیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.