۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۰۱۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی
۰

کشورهای آسیایی سالانه به سرمایه گذاری ۱۷۰۰ میلیارد دلاری در حوزه توسعه زیرساخت نیاز دارند و تنها راه حل پیشرفت سریع تر در این حوزه استفاده از سرمایه های بخش خصوصی از طریق مشارکت عمومی خصوصی است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک توسعه آسیایی در گزارش جدید خود به ضرورت توجه ویژه کشورهای آسیایی به توسعه زیرساخت ها تأکید کرده است و راه حل تسریع در انجام پروژه های زیرساختی و عمرانی را حرکت کشورهای آسیایی به سمت استفاده از روش مشارکت عمومی خصوصی (PPP) دانسته است.

بانک توسعه اسیایی در گزارش خود اعلام کرده است دولت ها باید در جهت توانمندسازی سرمایه های بخش خصوصی و همچنین حمایت مشاوره ای به سرمایه گذاران بخش خصوصی حضور فعال تری داشته باشند و این اقدامات از طریق قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی قابل تحقق است.

در گزارش بانک توسعه آسیایی ذکر شده است که کشورهای آسیایی نیاز قابل توجهی به توسعه زیرساخت ها و اجرای پروژه های عمرانی دارند و برای این کار به سرمایه گذاری های گسترده ای نیاز است.

طبق این گزارش کشورهای آسیایی به منظور حفظ رشد اقتصادی بالا، کاهش فقر و مقابله با چالش های زیست محیطی سالانه به سرمایه گذاری ۱۷۰۰ میلیارد دلاری در حوزه توسعه زیرساخت نیاز دارند و تنها راه حل پیشرفت سریع تر در این حوزه استفاده از سرمایه های بخش خصوصی از طریق مشارکت عمومی خصوصی است.

این درحالیست که طبق آمار منتشر شده سرمایه گذاری کشورهای آسیایی در توسعه زیرساخت ها در حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار است که ۵۰۰ میلیارد دلار کمتر از هدفگذاری بانک توسعه آسیایی است.

طبق این گزارش درحال حاضر بیش از ۹۲ درصد از سرمایه گذاری های انجام شده توسط کشورهای آسیایی در بخش توسعه زیرساخت توسط دولت ها انجام گرفته و سرمایه های بخش خصوصی تنها ۸ درصد در این حوزه سهم داشته است.

با اینحال استفاده از روش مشارکت عمومی خصوصی در سال های اخیر مورد توجه کشورهای آسیایی قرار گرفته و از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵ تعداد پروژه هایی که از این روش استفاده کرده اند سالانه ۱۱ درصد رشد داشته است.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.