۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۰۰۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، روغن و دانه های روغنی
۰

سیاستگذاری مناسب اتحادیه اروپا موجب شده است نه تنها بازار روغن زیتون این کشورها تحت سلطه واردات قرار نگیرد، بلکه شرکت های اروپایی از صادرات مجدد روغن زیتون نیز بهره مند گردند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ترکیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زیتون و روغن زیتون در جهان محسوب می شود.

کشور ترکیه در توافق تجاری دوجانبه با اتحادیه اروپا موفق شده تعرفه صادرات زیتون خود به این کشورها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و از این رو بخش قابل توجهی از زیتون این کشور به کشورهای اروپایی صادر می شود.

این در حالیست که کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و ایتالیا جزء بزرگترین تولیدکنندگان زیتون در جهان محسوب می شوند.

اما در مورد روغن زیتون کشور ترکیه موفق به کاهش تعرفه های واردات کشورهای اروپایی نشده است. در حال حاضر واردات هر کیلو روغن زیتون از ترکیه به کشورهای اروپایی تعرفه ای معادل ۱.۳ یورو به ازای هر کیلوگرم دارد و این مسئله موجب شده فروش روغن زیتون ترکیه در بازار کشورهای اروپایی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

البته کشورهای اروپایی همچون اسپانیا و ایتالیا روغن زیتون ترکیه را نیز در ابعاد وسیع وارد می نمایند اما آن را در بازار داخل کشور خود به فروش نمی رسانند؛ بلکه روغن زیتون وارداتی از ترکیه را با بسته بندی جدید و قیمت بیشتر و با مهر «بسته بندی شده در اسپانیا/ایتالیا» به کشورهای غیر اروپایی همچون کشورهای آمریکای جنوبی صادر می نمایند.

در واقع می توان گفت اخذ تعرفه واردات از روغن زیتون ترکیه توسط کشورهای اروپایی موجب شده است این کشورها با حضوری فعال در عرصه تجارت روغن زیتون، محصول تولیدی ترکیه را با بسته بندی مناسب تر و با قیمت بیشتر به دیگر کشورهای جهان صادر نمایند و در ارزش افزوده زنجیره تولید تا فروش روغن زیتون ترکیه سهم داشته باشند.

این روند موجب شده تولیدکنندگان روغن زیتون در کشور ترکیه به کشورهای اروپایی اعتراض نمایند و از دولت ترکیه در خواست مذاکره برای لغو تعرفه واردات روغن زیتون این کشور به کشورهای اروپایی را نمایند.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.