۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۹۵۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ دسته: تولید
۰

گنجی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر ایران از اصلاح قانون «ممنوعیت واردات تایر برای استفاده خودروسازان» خبر داد. با اصلاح این قانون نه تنها واردات تایر بلکه به طور کلی مصرف تایرهای خارجی برای خودروسازان داخلی ممنوع می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم در حاشیه مجمع عادی سالانه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که در ۲۲ شهریور امسال برگزار شد، با بیان اینکه اولویت تولید با محصولات داخلی است، اظهار کرد: در صورتی که گزارشات استفاده خودروسازان از تایرهای خارجی روی خودروهایی که وارد بازار می‌کنند، درست باشد و تولیدکنندگان داخلی تایر، تحت فشار کالاهای وارداتی قرار بگیرند، انجمن‌های تولیدکننده تایر می‌توانند درخواست خود را به کمیسیون ماده یک ارائه کنند تا بعد از بررسی، افزایش تعرفه واردات تایر در دستور کار قرار گیرد.

اصلاح قانون واردات تایر

یک هفته پس از این هشدارِ وزیر صنعت، محمدرضا گنجی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی تایر ایران از اصلاح قانون «ممنوعیت واردات تایر برای استفاده خودروسازان» خبر داد.

با اصلاح این قانون نه تنها واردات تایر بلکه به طور کلی مصرف تایرهای خارجی برای خودروسازان داخلی ممنوع شد.

ترفند خودروسازان در استفاده از تایرهای خارجی

گنجی به ترفند خودروسازان برای استفاده از تایرهای خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه خودروسازان با استفاده از این قانون، تایرهای خارجی را به نحوی دیگر از داخل تامین کرده و یا طی قراردادی با تجار و واردکنندگان میزان تایر مورد نظر را وارد می کنند.

وی تصریح کرد: خودرویی که در داخل تولید می شود به هیچ عنوان نباید از تایر خارجی و چینی در آن‌ها استفاده شود.

افزایش ۴۰ درصدی واردات تایر در ۵ ماهه اول سال

گنجی همچنین از افزایش ۴۰ درصدی واردات تایر طی ۵ ماهه اول امسال خبر داد و گفت: متاسفانه همچنان آمار واردات تایر نگران کننده است به طوری که در برخی از سایزها و حتی با وجود خودکفایی در تولید تایر خودروهایی مثل پراید، پژو، سمند و کامیون های تریلر، همچنان واردات در این بخش صورت می گیرد.

گفتنی است تعداد ۹ کارخانه از ۲۲ کارخانه تایرسازی منطقه غرب آسیا با ظرفیت اشتغال حدود ۱۴ هزار نفر در ایران واقع شده است و زمینه اشتغال‏‏ زایی ۷۰ هزار نفر را به صورت غیر مستقیم ایجاد کرده اند.

این ظرفیت طی چند ماه گذشته با استفاده خودروسازان داخلی از تایرهای خارجی با مشکلاتی روبرو شده بود، اما به نظر می رسد با اقدام مناسب دولت و ممنوعیت استفاده از تایر خارجی دوباره شرایط برای کارخانه های تایر سازی داخلی مساعد شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.