۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۹۵۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ دسته: تولید
۰

ملکی گفت: ایرانخودرو دارای بستر مناسبی برای تولید قطعات خودرو‌های سنگین است. با قرارداد جدید ایرانخودرو دیزل و مرسدس بنز، امکان تولید قطعات کامیون و خودروهای تجاری در داخل کشور و صادرات معکوس آن به مرسدس بنز فراهم خواهد شد.

ولی ملکی نماینده مردم استان اردبیل و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص قرارداد ایران خودرو دیزل و مرسدس بنز که در شهریور ماه امسال امضا شد، گفت: با امضای این قرارداد امکان تولید قطعات کامیون و خودروهای تجاری در داخل کشور فراهم خواهد شد.

وی افزود: ایران خودرو دیزل و مرسدس بنز از قبل هم با یکدیگر همکاری‌هایی داشتند و تولید خودروی کشنده، اتوبوس و کامیون کمپرسی تحت لیسانس بنز در ایران صورت می گرفت، اما در جریان تحریم و قبل از برجام به لحاظ فشارهای سیاسی که به شرکت مرسدس بنز وارد شد، ارتباط این شرکت با مجموعه ایران خودرو کمرنگ شد.

بنز به دلیل تحریم ها بازار ایران را از دست داد

ملکی ادامه داد: مرسدس بنز در راستای این فشارهای سیاسی، سهم خود را در شرکت های «ایدم» به عنوان تولید کننده موتور دیزل و «چرخشگر» به عنوان تولید کننده گیربکس رها کرد و ارتباط خود را با ایران خودرو دیزل قطع کرد. این اتفاق باعث شد تا بنز یک بازار مطمئن مثل ایران را از دست بدهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قرارداد امضا شده بین ایران خودرو و مرسدس بنز، گفت: قرارداد جدید هم در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری و هم در زمینه تولید کامیون و خودروهای تجاری شکل گرفته است.

ایرانخودرو بستر مناسبی برای تولید قطعات خودروهای سنگین دارد

ملکی افزود: سه شرکت ایدم، چرخشگر و محور خودرو دارای سابقه طولانی در تولید انواع قطعات موتور، گیربکس و محور می‌باشند و ایران خودرو دارای بستر مناسبی برای تولید قطعات خودرو‌های سنگین است.

وی ادامه داد: با امضای این قرارداد، تولید قطعات برای خودروهای جدید نیز شکل خواهد گرفت و از ظرفیت تولید این شرکت‌ها استفاده خواهد شد، همچنین همانند قبل امکان صادرات معکوس قطعات تولیدی به شرکت بنز نیز فراهم می شود.

گفتنی است در صورتی که از ظرفیت های تولید و انتقال فناوری قرارداد مذکور به طور کامل استفاده شود، این قرارداد می تواند آورده مناسبی برای کشور داشته باشد اما در صورتی که صرفا بازار ایران در اختیار شرکت بنز قرار گیرد تا خودروهای این شرکت در داخل کشور فروخته شود، این قرارداد به زیان کشور و تولیدات داخلی خواهد بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.