۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۹۲۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت آلمان به منظور جلوگیری از ایجاد کسری بودجه همواره به دنبال استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی در پروژه های عمرانی بوده و از سرمایه گذاری دولتی اجتناب کرده است. اما استفاده محدود و هوشمندانه از منابع دولتی برای ورود سرمایه های بخش خصوصی در پروژه های عمرانی اقدامی لازم و واجب در پیشبرد این پروژه هاست.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاد کشور آلمان به عنوان یک الگو برای دیگر کشورهای جهان مطرح است و رقابت و بهره وری بالا در اقتصاد این کشور مثال زدنی است.

عدم توسعه متوازن زیرساخت ها، نقص اقتصاد قدرتمند آلمان

با اینحال در حال حاضر اقتصاد کشور آلمان از یک نقص کلی رنج می برد و آن کمبود سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت هاست. در طول سال های اخیر دولت این کشور توجه چندانی به توسعه بخش زیرساخت و انجام پروژه های عمرانی نداشته و این مسئله یکی از نقاظ ضعف اقتصاد آلمان محسوب می شود.

به طور مثال وضعیت جاده ها در آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته جهان مناسب نیست و این کشور هر ساله با تنزل رتبه در این حوزه مواجه می شود. در آخرین رتبه بندی منتشر شده در گزارش رقابت پذیری جهانی مجمع اقتصاد جهانی، در سال ۲۰۱۷ کشور آلمان رتبه شانزدهم را از نظر کیفیت جاده ها کسب کرده است که برای این کشور بسیار کمتر از حد انتظار محسوب می شود.

آلمان به دنبال عدم وابستگی به واردات کالا و خدمات خارجی بوده است

از طرف دیگر کشور آلمان به دلیل عدم سرمایه گذاری در بخش توسعه زیرساخت ها در طول سال های اخیر همواره مورد انتقاد دیگر کشورهای اروپایی قرار گرفته است. به طور کلی سیاست کشور آلمان در این زمینه عدم وابستگی به واردات کالا و سرمایه از دیگر کشورها بوده و این سیاست تراز تجاری مثبت قابل توجهی را برای آلمان رقم زده است.

روی دیگر سکه تراز تجاری مثبت آلمان، منفی شدن تراز تجاری دیگر کشورهای اروپایی بوده که محصولات و خدمات گسترده ای را از آلمان وارد می نمایند. در این سال ها کسری تراز تجاری موجب کاهش رقابت پذیری شرکت های اروپایی غیر آلمانی در مقابل شرکت های آلمانی بوده و این مسئله همواره مورد انتقاد کشورهای اروپایی بوده است.

رویکرد دولت آلمان استفاده از سرمایه های خصوصی در پروژه های عمرانی است

رویکرد دولت آلمان در این زمینه عدم هزینه کرد منابع دولتی در پروژه های عمرانی به منظور جلوگیری از ایجاد کسری بودجه بوده و دولت این کشور تمایل به حضور بخش خصوصی و ورود سرمایه های آن ها برای اجرای پروژه های عمرانی داشته است.

در حال حاضر افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش توسعه زیرساخت و تسریع پروژه های عمرانی یکی از اولویت های اصلی دولت آلمان محسوب می شود و کارشناسان این کشور در خصوص عدم اجرای پروژه های عمرانی و کاهش سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی به دولت هشدار داده اند.

دولت آلمان درپی صرفه جویی در هزینه های دولتی است

طبق آمار منتشر شده از وزارت اقتصاد آلمان در سال ۲۰۱۶ میلادی دولت آلمان تنها ۶۶ میلیارد یورو معادل ۷۹ میلیارد دلار در توسعه زیرساخت ها و اجرای پروژه های عمرانی همچون ساخت جاده، توسعه تجهیزات نگهداری از کودکان، بهره وری انرژی و حمل و نقل عمومی هزینه کرده است.

در مقام مقایسه قابل ذکر است که در سال گذشته روسیه تنها برای اجرای المپیک زمستانی در شهر سوچی بیش از ۵۰ میلیارد دلار در پروژه های عمرانی هزینه نموده است.

سرمایه های دولتی مشوق سرمایه های بخش خصوصی

دولت آلمان میتواند از سرمایه های دولتی به طور محدود برای ورود سرمایه های بخش خصوصی این کشور به بخش توسعه زیرساخت ها استفاده نماید. افزایش هزینه کرد محدود و هوشمندانه دولت در پروژه های عمرانی و زیرساختی به طرز قابل توجهی بر ورود سرمایه های بخش خصوصی به این حوزه اثرگذار خواهد بود.

کارشناسان معتقدند سرمایه گذاری دولتی می تواند مشوق بسیار مناسبی برای سرمایه های بخش خصوصی باشد چرا که بین سرمایه گذاری دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی همواره یک رابطه قدرتمند برقرار است.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت ها نیازمند مداخله دولت است

در طول دو سال گذشته میزان کل سرمایه گذاری در کشور آلمان با نرخ متوسط ۴.۵ درصد افزایش یافته درحالیکه نرخ رشد سرمایه گذاری در بخش توسعه زیرساخت ها با نرخی در حدود ۲.۱ درصد رشد کرده که فاصله قابل توجهی با نرخ رشد سرمایه گذاری در این کشور دارد.

بنابراین می توان گفت برای جهت دهی به سرمایه های بخش خصوصی برای حرکت به سمت اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی لازم است دولت شرایط را فراهم نماید و با در نظر گرفتن مشوق های لازم و استفاده هوشمندانه و محدود از سرمایه های دولتی به سرمایه های خصوصی جهت دهی نماید.

سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها موجب کاهش نابرابری اقتصادی می شود

یکی از مشکلات اصلی اقتصاد آلمان، رواج گسترده نابرابری اقتصادی در این کشور است. کارشناسان معتقدند سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها می تواند در این زمینه نیز به اقتصاد آلمان کمک نماید و از میزان نابرابری اقتصادی این کشور بکاهد.

انجام پروژه های عمرانی و زیرساختی توسط دولت موجب کسری بودجه و هدر رفت منابع دولتی می شود اما استفاده محدود و هوشمندانه از منابع دولتی برای ورود سرمایه های بخش خصوصی در پروژه های عمرانی اقدامی لازم و واجب در پیشبرد این پروژه هاست.

منبع: سی ان ان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.