۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۷۰۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

آمریکا و ازبکستان به منظور گسترش روابط تجاری خود اقدام به انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار نموده اند. این در حالی است که کشور آمریکا از اعضای سازمان تجارت جهانی است اما به دلیل ناکارآمدی WTO توسعه تجارت خود را از این طریق دنبال می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد، کشور آمریکا و ازبکستان ۲۰ سپتامبر در حاشیه هفتاد و دومین نشست سازمان ملل، توافقنامه تجارت دوجانبه ای به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار امضا نموده اند.

سرویس مطبوعاتی دولت ازبکستان گزارش داده است که بیش از ۱۰۰ مدیر اجرایی از شرکت های پیشروی آمریکا از قبیل بوئینگ، کوکاکولا، ویزا و جنرال الکتریک در جلسه امضای توافقنامه حضور داشته اند.

حاضران در این جلسه تجاری در مورد سرمایه گذاری و تجارت در حوزه های مورد توافق دو طرف بحث نموده و در مورد فعالیت مشترک جهت اجرای عملی آن ها توافق نمودند. در ادامه نیز طرفین این جلسه مجموعه ای از اسناد در حوزه اجرای پروژه های نفت و گاز، پتروشیمی، برق، مهندسی و مناطق شهری به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار را امضا نمودند.

همچنین هیأت دولتی ازبکستان با شرکت های آمریکایی اسکال اینترنشنال و پریمپکت در نیویورک دیدار کرده و جنبه های عملی جهت همکاری های دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داده و برای امکان توافق جهت انجام تحقیقات در زمینه بازاریابی و توسعه صنعت گردشگری دوجانبه توافق نموده است.

ناکارآمدی WTO کشورها را به سمت انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه سوق داده است

نکته قابل توجه در این توافق این است که کشور آمریکا از اعضای سازمان تجارت جهانی است و با این وجود گسترش و توسعه روابط تجاری خود را خارج از بستر سازمان تجارت جهانی و در قالب توافقنامه تجارت دوجانبه دنبال می کند.

این اقدام نشان دهنده این است که سازمان تجارت جهانی در دستیابی به اهداف خود در زمینه گسترش روابط تجاری میان کشورها موفق نبوده و راهکارهای لازم را جهت نیل کشورها به گسترش تجارت پیش رویشان قرار نمی دهد.

منبع: آذر نیوز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.