۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۴۷۸ ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

با فعال شدن بخش مسکن در اقتصاد، ۲۸۵ شغل مختلف در کشور به دنبال آن فعال می شود. همچنین که بررسی ها نشان می دهد هرگاه رکود در بخش مسکن حاکم شده، این مشاغل نیز که اغلب تولیدی هستند وارد رکود و زیان دهی شده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد ساخت‌وساز مسکن علاوه بر اینکه شرایط را برای تامین مهمترین نیاز خانوار فراهم می کند، این امکان را ایجاد می نماید که با کمترین سرمایه‌گذاری، بیشترین اشتغال در کشور شکل بگیرد.

بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی داشتن مسکن حق هر ایرانی است؛ طبق اصل ۴۳ قانون اساسی نیز دولت باید زمینه تهیه مسکن توسط افراد را فراهم نماید.

مسکن لوکوموتیو اقتصاد با ۲۸۵ واگن

مسکن یکی از لوکوموتیوهای پیش برنده اقتصاد است که به رشد درون‌زای اقتصاد کمک می کند. نسبت دادن لوکوموتیو به بخش مسکن از آن جهت است که فعال شدن این بخش می تواند دیگر حوزه ها و بخش های اقتصادی را نیز فعال نموده و با خود به حرکت درآورد.

به عنوان نمونه به گفته علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با فعال شدن بخش مسکن در اقتصاد، ۲۸۵ شغل مختلف در کشور به دنبال آن فعال می شود. همچنین که بررسی ها نشان می دهد هرگاه رکود در بخش مسکن حاکم شده، این مشاغل نیز که اغلب تولیدی هستند وارد رکود و زیان دهی شده‌اند.

۱۲ درصد اشتغال کشور در بخش مسکن است

بررسی ها نشان می دهد در این بخش به ازای هر ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری امکان ایجاد اشتغال برای ۱۰۰ نفر به وجود می‌آید.

با افزایش سرمایه گذاری در بخش مسکن صنایع مرتبط با آن مانند سیمان، ذوب‌آهن، سنگ و کاشی، چوب و مبلمان، پنجره سازی و … نیز فعال شده و از این طریق نیز افراد بسیاری مشغول به کار می شوند. در واقع سرمایه گذاری در بخش مسکن علاوه بر ایجاد اشتغال به صورت مستقیم، به صورت غیرمستقیم نیز به دلیل زنجیره های پسینی این بخش اشتغال ایجاد می کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده در وزارت مسکن در سال ۱۳۸۹ با استناد به آمارهای بانک مرکزی درباره شاخص‌های تولید و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی، حاکی از آن است که بخش مسکن نقش قابل‌توجهی در «مهار بیکاری» در کشور دارد.

مطالعات وزارت راه ‌و شهرسازي در سال ۱۳۹۳ نیز نشان می‌دهد طی ۳۰ سال اخير، ميزان سرمايه‌گذاری در بخش مسكن رقمی بين ۲۰ تا ۳۵ درصد از سرمايه ثابت تشکیل‌شده در كشور را به خود اختصاص داده و ۱۲ درصد از اشتغال مستقيم كشور در اين بخش متمركز بوده است.

ساخت مسکن در انگلستان دو برابر هزینه آن درآمدزایی ایجاد می کند

در تمامی کشورها به مسکن برای ایجاد رونق اقتصادی توجه ویژه می‌شود و ضروری است در ایران نیز این مهم مدنظر قرار گیرد.

برای مثال در کشور انگلیس بر طبق گزارش گروه طراحی و مشاوره آرکادیس، ساخت یک خانه ۳۱۶ هزار پوند به اقتصاد انگلستان کمک می‌کند درحالی‌که تخمین زده شده هزینه ساخت یک خانه تنها ۱۶۳ هزار پوند است؛ در نتیجه با ساخت یک خانه، ارزش سرمایه دو برابر می‌شود.

طبق این بررسی ها هر خانه جدید که در انگلستان ساخته می شود ۲۵۰ هزار پوند به‌طور مستقیم از طریق ایجاد شغل و مالیات، ۵۳ هزار پوند به کسب‌وکار از طریق هزینه‌های مستقیم و ۱۳ هزار پوند از طریق افزایش سرمایه‌گذاری در خدمات محلی به درآمدزایی در این کشور کمک می‌کند.

پینوشت:

http://uk.businessinsider.com/arcadis-report-each-new-house-generates-316000-for-economy-2017-6



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.