۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۴۷۵ ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷ دسته: پول و بانک
۰

چنانچه آمریکا از محل خلق دلار بدون پشتوانه به هر فرد آمریکایی ماهانه ۱۰۰۰ دلار یارانه بدهد، رشد اقتصادی این کشور سالانه ۱۲.۵۶ درصد افزایش خواهد یافت و بنابراین سالانه ۲.۵ هزار میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی اقتصاد آمریکا افزوده خواهد شد. این نشان می دهد پول پاشی در اقتصاد آمریکا به قیمت ایجاد تورم در دیگر کشورها، رشد اقتصادی را در پی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه های اخیر مسئله پرداخت یارانه مستقیم به افراد جامعه توسط دولت ها مطرح شده است. طبق این ایده که توسط بسیاری از کارشناسان مورد حمایت قرار گرفته، پرداخت یارانه مستقیم به مردم می تواند نقشی مهم در ایجاد رشد اقتصادی و رفع فقر مطلق داشته باشد.

با این حال در خصوص آمریکا وضعیت با دیگر کشورهای جهان متفاوت است. در این کشور به دلیل امکان چاپ بدون پشتوانه و جهان روا بودن دلار، دولت می تواند برخلاف دیگر دولت های دنیا به خلق پول برای پرداخت یارانه بپردازد و در عین حال نگرانی چندانی از افزایش قیمت های داخلی نداشته باشد.

در واقع چنانچه دیگر کشورهای جهان بخواهند بدون پشتوانه به چاپ پول بپردازند و از آن در طرح هایی همچون پرداخت یارانه مستقیم به مردم استفاده کنند، قیمت محصولات در بازار افزایش خواهد یافت و عملا مردم از این یارانه پرداختی سود چندانی بدست نخواهند آورد.

اعطای یارانه به مردم در آمریکا موجب رشد اقتصادی می شود

از آنجا که دلار یک ارز جهان رواست، چاپ بدون پشتوانه دلار قیمت های داخل آمریکا را به مراتب کمتر افزایش می دهد و بنابراین مردم این کشور می توانند از یارانه پرداختی توسط دولت بهره بیشتری را ببرند.

در همین راستا یک تحقیق از تبعات پرداخت یارانه به مردم آمریکا صورت گرفته است. در این تحقیق سه سناریور برای پرداخت یارانه به مردم آمریکا در نظر گرفته شده است. در روش اول فرض شده است دولت به هر فرد آمریکایی هزار دلار در ماه یارانه مستقیم بپردازد؛ در روش دوم میزان یارانه ماهانه هر فرد آمریکایی ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است؛ و در روش سوم نیز دولت آمریکا ماهانه به هر پدر و مادر آمریکایی به ازای هر فرزند ۲۵۰ دلار کمک هزینه خرج نگهداری از فرزندان را پرداخت می کند.

نتایج این تحقیق نشان داد اگر این کشور با چاپ دلار و ایجاد کسری بودجه به مردم کشور خود یارانه مستقیم بدهد، نرخ رشد اقتصادی این کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

نکته قابل توجه اینکه هرچه میزان این یارانه پرداختی از منبع چاپ پول بیشتر باشد، افزایش نرخ رشد اقتصادی آمریکا نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین میزان افزایش رشد اقتصادی برای پرداخت یارانه به مردم در سه روش در نظر گرفته شده به ترتیب ۱۲.۵۶، ۶.۵ و ۰.۷۹ درصد تخمین زده شده است.

در واقع چنانچه آمریکا از محل خلق پول به هر فرد آمریکایی ماهانه ۱۰۰۰ دلار یارانه بدهد رشد اقتصادی این کشور سالانه ۱۲.۵۶ درصد افزایش خواهد یافت و بنابراین سالانه ۲.۵ هزار میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی اقتصاد آمریکا افزوده خواهد شد. این نشان می دهد پول پاشی در اقتصاد آمریکا به قیمت ایجاد تورم در دیگر کشورها، رشد اقتصادی را در پی دارد.

پرداخت یارانه از طریق اخذ مالیات این نتایج را نخواهد داشت

نکته جالب توجه اینکه پرداخت یارانه مستقیم به مردم تنها زمانی اثرگذاری قابل توجه در افزایش رشد اقتصادی و میزان تولید داخلی آمریکا خواهد داشت که منابع مالی لازم برای پرداخت این یارانه از طریق خلق پول و ایجاد کسری بودجه دولتی ایجاد شود.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داده است که چنانچه این یارانه از محل افزایش مالیات تأمین شود چنین تأثیری نخواهد داشت. در واقع زمانی که دولت بخواهد بدون افزایش میزان کسری بودجه به مردم یارانه پرداخت نماید، باید بتواند منابع لازم برای این کار را از طریقی مانند خلق پول یا فروش منابع طبیعی تأمین نماید.

افزایش نرخ مالیات یک راه معمول برای افزایش درآمدهای دولتی است. اما افزایش مالیات و پرداخت یارانه به مردم عملا نتیجه چندان قابل توجهی در افزایش رشد اقتصادی و تولید داخلی آمریکا در پی نخواهد داشت.

برگرفته از: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.