۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۱۰۰ ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ دسته: کشاورزی
۰

کمبود نقدینگی برای تأمین کود و بذر، بیمه کشاورزی و سود بالای تسهیلات بانکی، ۳ مانعی است که کشاورزان برای کشت دیم با آن روبرو هستند. با توجه به لزوم تامین امنیت غذایی با تولید محصولات حیاتی و از طرفی نیاز به مدیریت منابع آبی به شکل بهینه، ضروری است در بخش کشاورزی کشت دیم مورد حمایت قرار بگیرد و با رفع موانع و مشکلات، ظرفیت کشت دیم در کشور تقویت شود.

مظفر روستایی، رئیس بخش شیلات موسسه تحقیقات کشت دیم در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص کشت دیم گفت: موسسه تحقیقات کشت دیم تاکنون ۲۲ رقم گندم برای مناطق دیم سرد، معتدل و گرمسیر معرفی کرده است که از این تعداد ۳ رقم مربوط به گندم دوروم برای تولید پاستا و ماکارانی و ۱۹ رقم مربوط به گندم نان است.

وی افزود: ۸ رقم جو هم برای کشت دیم به کشاورزان معرفی کرده ایم که از این تعداد ۳ رقم سهند، آبیدر و انصار برای مناطق سرد، ارقام سرارود و نادر برای مناطق معتدل و ارقام ایذه، ماهور و خرم را برای مناطق گرمسیری معرفی کرده ایم.

آموزش به‌زراعی به کشاورزان

روستایی گفت: به جز معرفی ارقام، موسسه تحقیقات کشت دیم فعالیت های به‌زراعی دارد به طوری که برای هر رقم یک دستورالعمل فنی کاشت، داشت و برداشت به کشاورزان سراسر استان ها فرستاده می شود که آنجا نیز در قالب کارگاه های آموزشی و حضور کارشناسان این موسسه در مزرعه به کشاورزان توضیح داده می شود.

رئیس بخش شیلات موسسه تحقیقات کشت دیم افزود: از مهمترین پارامترهایی که باید در تولید محصولات زراعی و پایداری تولید گندم و جو مدنظر قرار داد می توان به تهیه بستر بذر، تاریخ کشت مناسب، نوع رقم، مصرف بهینه و به موقع کودهای شیمیایی که بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی تاثیر دارند و مبارزه با علف های هرز اشاره کرد.

وی با اشاره به خشکسالی و سرمای شدید در سال زراعی جاری گفت: خوشبختانه با این وجود موسسه تحقیقات کشت دیم دستاوردهای خوبی داشته است.

استان های شمال غربی و غربی بیشترین سطح زیر کشت دیم را دارند

روستایی افزود: بیشترین سطح زیر کشت غلات کشور از نظر جو و گندم در بحث کشت دیم مربوط به استان های شمال غرب و غرب کشور است.

این کارشناس موسسه تحقیقات کشت دیم گفت: کشت دیم در استان های آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام و خوزستان و فارس زیاد است.

وی افزود: بیشترین گندم دیم در استان کردستان و بعد آذربایجان شرقی و بعد کرمانشاه تولید می شود اما در بحث تولید جو استان کرمانشاه بیشترین سطح زیر کشت را از آن خود کرده است.

روستایی گفت: این موسسه هیچ گونه تسهیلاتی به کشاورزان ارائه نمی کند بلکه فقط توصیه ها، یافته ها و دستورالعمل ها را به کشاورزان گوشزد می کند و صرفا کارش ترویجی می باشد.

۳ مانع پیش روی کشاورزان دیم کار

وی در پاسخ به این سوال که کشاورزان کشت دیم با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند، گفت: بیشترین مشکل کشاورزان در بحث غلات کشت دیم، نقدینگی در تامین کود و بذر می باشد. از طرف دیگر تعیین شرایط آب و هوایی سبب آسیب پذیری آنها شده است به همین دلیل بیمه یکی از معضلاتی است که آن ها همیشه با آن درگیر بوده اند. معضل دیگر تسهیلات بانکی است که به دلیل نرخ سود بالا، کشاورزان کمتر می توانند از آن استفاده نمایند.

گفتنی است با توجه به لزوم تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات حیاتی و از طرفی نیاز به مدیریت منابع آبی به شکل بهینه، ضروری است در بخش کشاورزی این نوع کشت مورد حمایت قرار بگیرد و با رفع موانع و مشکلات، ظرفیت آن در کشور تقویت شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.