۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۰۳۸ ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶ دسته: حمل و نقل
۰

توسعه و اجرایی شدن کریدور ترانزیت شمال-جنوب ایران می تواند با اتصال خطوط ریلی ایران به روسیه، شرایط را برای دسترسی روسیه به جنوب ایران فراهم نماید. این کریدور یک مسیر بسیار مناسب برای دسترسی کشور هند به روسیه و کشورهای اروپایی و بالعکس است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای روسیه و ایران تفاهم نامه های مشترکی در زمینه توسعه خطوط ریلی به منظور اتصال سریعتر کشورهای آسیایی به اروپا منعقد کرده اند.

برنامه های مشترک توسعه خطوط ریلی روسیه و ایران می تواند علاوه بر این دو کشور برای کشورهای آسیایی و اروپایی نیز منافع متعددی به دنبال داشته باشد. در صورت تکمیل برنامه مشترک توسعه خطوط ریلی روسیه و ایران کشورهای آسیایی و اروپایی می توانند با استفاده از این خطوط ریلی محصولات خود را با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر به مقصد برسانند.

کشور روسیه در زمینه توسعه خطوط ریلی یکی از پیشروترین کشورها محسوب می شود. در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد از نقل و انتقال بار در این کشور از طریق خطور ریلی گسترده انجام می گیرد.

توسعه و اجرایی شدن خط ترانزیت شمال-جنوب ایران می تواند با اتصال خطوط ریلی ایران به روسیه، شرایط را برای دسترسی روسیه به جنوب ایران فراهم نماید. کریدور شمال-جنوب ایران یک مسیر بسیار مناسب برای دسترسی کشور هند به روسیه و کشورهای اروپایی و بالعکس است.

علاوه بر ایران کشور آذربایجان نیز در مسیر این خطوط ریلی قرار دارند و در صورت اجرایی شدن این مسیر کشورهایی همچون ایران و آذربایجان می توانند از منافع اقتصادی و سیاسی حضور در مسیر این خط ترانزیت بهره مند گردند.

کریدور شمال-جنوب یک مسیر ترانزیتی با بیش از ۷۲۰۰ کیلومتر خط ریلی است که از جنوب ایران تا آذربایجان، روسیه و کشورهای اروپایی امتداد دارد. طبق محاسبات انجام شده بیش از ۲ هزار کیلومتر از خطوط ریلی کریدور شمال-جنوب در خاک کشور ایران قرار دارد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.