۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۰۰۲ ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رواج پول های الکترونیکی در عمل پایان عصر اثرگذاری تحریم های مالی آمریکا است؛ چراکه کشورهای تحریم شده می توانند از طریق آن، بخش قابل توجهی از نقل و انتقالات خارجی خود را بدون نیاز به نظام پرداخت دلاری ساماندهی نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد در سال های اخیر استفاده مردم از پول های الکترونیکی رواج قابل توجهی داشته است. این پول های الکترونیکی همچنین توانسته اند در نقل و انتقالات مربوط به تجارت جهانی نیز جایگاه قابل توجهی بدست آورند.

رواج پول های الکترونیکی می تواند مسیرهای جایگزینی برای مردم ایجاد کند که بدون استفاده از دلار نقل و انتقالات خود را انجام دهند. بنابراین می توان گفت رواج پول های الکترونیکی موجب شده وابستگی مردم به نظام پرداخت دلاری کاهش یابد و مسیری جایگزین برای نقل و انتقال مالی خود داشته باشند.

از طرف دیگر در طول سال های اخیر استفاده آمریکا از ابزار تحریم های مالی علیه کشورهای جهان روندی فزاینده داشته است. به طوریکه آمریکا بارها کشورهای جهان را به دلیل حرکت نکردن در راستای منافع این کشور با تحریم های مالی و قطع دسترسی به نظام پرداخت دلاری جریمه و تحریم کرده است.

کشور روسیه نیز یکی از کشورهایی است که اخیرا با تحریم های قابل توجه از سوی آمریکا مواجه شده است. در ماه های گذشته آمریکا تحریم های جامعی را علیه کشورهای ایران و روسیه وضع نموده که دسترسی به نظام پرداخت دلار را برای این کشورها بسیار محدودتر می نماید.

در این میان رواج پول های الکترونیکی و استفاده از آن ها می تواند به عنوان ابزاری برای کشورهای تحریم شده باشد. کشورهایی که به نظام پرداخت دلاری دسترسی ندارند می توانند با استفاده از این ابزار بخشی از پرداخت های بین المللی خود را بدون وابستگی به دلار ساماندهی نمایند.

استفاده از پول های الکترونیکی و نظام پرداخت مربوط به آن برخلاف استفاده از نظام پرداخت دلاری با نظارت مستقیم آمریکا انجام نمی گیرد. از این رو کشورها می توانند بدون دغدغه کنترل و نظارت آمریکا و جریمه های احتمالی از سوی این کشور، با کشورهای تحریم شده مبادله مالی داشته باشند.

چنانچه کشورهای تحریم شده توسط آمریکا بتوانند بخش قابل توجهی از نقل و انتقال خارجی خود را بدون نیاز به نظام پرداخت دلاری ساماندهی نمایند، عملا تحریم های آمریکا اثرگذاری خود را از دست خواهد داد. بنابراین رواج پول های الکترونیکی در عمل پایان عصر اثرگذاری تحریم های مالی آمریکا خواهد بود.

استفاده از پول های الکترونیکی و زنجیره پرداخت مربوط به آن ها نیز نیاز به دقت عمل و هوشمندی دارد و می تواند در صورت عدم استفاده هوشمندانه مخاطراتی را برای کشورها در پی داشته باشد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.