۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۹۰ ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰ دسته: انرژی
۰

نماینده مجلس دهم ضمن اشاره به هم راستا نبودن حذف کارت سوخت با اقتصاد مقاومتی گفت: سرمایه گذاری در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری، توجه به اقتصاد دانش بنیان و جلوگیری از تخریب محیط زیست مهمترین اولویت های اقتصادی است که بایستی در الگوی اقتصاد مقاومتی به آنها توجه شود.

بهمن طاهرخانی نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون قضایی و از اعضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مصاحبه با خبرنگار مسیر اقتصاد علاوه بر تبیین اولویت های کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی، در مورد فعالیت های این ستاد و همچنین وضعیت کارت سوخت نکاتی را بیان نمود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که مهمترین اولویت های اقتصادی کشور در شرایط کنونی چیست گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی که نتیجه و خروجی آن توسعه پایدار به عنوان یک مفهوم جهانی و بین المللی است، بایستی فرمایشات مقام معظم رهبری را  نصب العین خود قرار داده و همه مسئولین در تمام قوا پایبند به اصول مربوط به اقتصاد مقاومتی باشند.

وی گفت: برای رسیدن به آن مرحله، اولویت های خود را بایستی در سه بخش مورد مداقه و بررسی قرار دهیم و حول آن ها کار بنیادی و ریشه ای انجام دهیم.

طاهرخانی بخش اول را مسائل اقتصادی عنوان کرد و افزود: با توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت، اقتصاد کشاورزی و اقتصاد گردشگری به این هدف نزدیک خواهیم شد. اگر ما سرمایه مان را به این قسمت سوق دهیم و هدفمند کنیم، توسعه مربوط به اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیدیم چون مبنای استقلال، مباحث اقتصادی است که آن هم به قدرت و توانمندی تولید در بخش کشاورزی و صنعت بر می گردد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس دومین بخش از اولویت های کشور را مسائل اجتماعی مطرح کرد و بیان داشت: به نظر من هرچقدر که در سایر مباحث کار بکنیم، ولی در بحث اجتماعی اقدامی نکنیم بی فایده است. بایستی در زمینه توسعه فرهنگی، علوم و فنون دانشگاهی که مربوط به اقتصاد دانش بنیان است، کار وسیع و مبتنی بر عقلانیت و خردورزی انجام بدهیم که می تواند دانش راهبردی را برای ما بدست بیاورد.

نماینده مجلس دهم بخش سوم اولویت های کشور را محیط زیست دانست و گفت: امروزه ما با یک مشکل حادی مواجه هستیم که عبارت است از تخریب محیط زیست که می تواند انسجام اجتماعی را بهم بریزد و منجر به کوچ اقوام به مناطق غیر همگون با فرهنگشان بشود. ما اگر بتوانیم محیط زیستمان را حفظ کنیم و مردم بدانند که در محیط زندگی خودشان می توانند راحت زندگی کنند، طبیعتا این مهاجرت ها پیش نخواهد آمد و تثبیت جمعیت در یک منطقه با حفظ محیط زیست موجب می شود که مردم اقتصاد خودشان را نیز در آن جا تثبیت کنند. مهاجرت از روستا به شهرها یک بار سنگین هزینه ای بر دوش دولت تحمیل می کند و دولت نمی تواند در سایر زمینه ها برنامه خودش را محقق کند.

وی در ادامه افزود: همه این اموری که عرض کردیم یک همدلی، هم افزایی و هم فکری را در بین قوای حاکمیتی و سیاسی می طلبد که مشمول سازمان های حاکمیتی است که در واقع کارگزاران حکومتی هستند و باید قوانین و مقررات را برای حفظ مسائل و مبانی اجتماعی مورد نظر قرار بدهند. اگر این شرایط محقق بشود، ما به سیاست های اقتصاد مقاومتی نزدیک خواهیم شد و نتایج آن محقق خواهد شد.

عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد اقدامات این ستاد بیان کرد: در رابطه با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بایستی همه تعارفات کنار گذاشته بشود. واقعا جریان های فکری و سیاسی حاکم بر کشور نبایستی تصمیمات ستاد را تحت الشعاع خودش قرار بدهد. مجموعه ستاد بایستی با استحکام تمام و عزم راسخ و قربت الی الله با قاچاق کالا مبارزه کنند که ان شا الله بتوانیم در داخل کشور برای تولیدات داخلی یک هم افزایی داشته باشیم.

طاهرخانی گفت: تولیدکنندگان ما هم بایستی مبانی مربوط به تولید را مراعات کنند و کالای بی کیفیت در اختیار مردم نگذارند که مردم گرایش به سمت کالاهای مشابه خارجی پیدا نکنند. تولید کنندگان باید از لحاظ کمی و کیفی کالاهای خود را ارتقا بدهند و بتوانند با نوع خارجی رقابت کنند و آن وقت از مردم انتظار داشته باشیم که به سمت تولید داخل بروند. اگر تولید کنندگان و صاحبان صنایع ما چنین شرایطی را ایجاد کردند آن وقت حتی اگر کالاهای خارجی را رها هم بکنیم که وارد کشور بشود، قاعدتا از لحاظ ملی وهم افزایی ملی مردم به سمت تولیدات داخلی خواهند رفت و طبیعتا بازار کالاهای خارجی کساد خواهد شد.

نماینده مجلس دهم در خصوص روش های مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد: با توجه به گستردگی مرزهای کشور، با صرف خرید این دستگاه های X-RAY، جلوگیری از قاچاق کالا محقق نمی شود. مرزهای ما بسیار گسترده است و کشور های هم جوار ما عمدتا کشور های ضعیف اقتصادی هستند و لذا از مبادی دیگری این کار را انجام می دهند. ما باید زمینه های این امر خلاف را از بین ببریم مثل این که فرهنگ عمومی جامعه را بالا ببریم، تولید کنندگان را وادار کنیم که کیفیت و کمیت محصولاتشان را بالا ببرند و در کنار این ها می توانیم سیستم هایی که کنترل کننده باشد را به کار ببریم. در رابطه با خرید این دستگاه ها هم اقدامات قانونی انجام خواهد شد و اگر تاکنون انجام نشده حتما موانع قانونی و یا مسائل مالی بوده که ان شا الله برطرف خواهد شد.

طاهرخانی در ادامه حذف کارت سوخت را خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: کارت سوخت یکی از راه های مهم جلوگیری کننده از قاچاق است. دولت تاکنون چیزی ارائه نداده است و طبیعتا مجلس هم هنوز تصمیمی برای حذف کارت سوخت نگرفته است. من فکر می کنم اگر تبیین کنیم که کارت سوخت اگر نتواند ۱۰۰ درصد قاچاق را جلوگیری کند، تاثیر عمده در جلوگیری از قاچاق سوخت خواهد داشت حتما مسئولین زیربط اقدام خواهند کرد و مجلس گمان می کنم که مخالفت خواهد کرد و من نیز مخالف حذف کارت سوخت هستم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، در پایان در خصوص اقدامات دولت گفت: ما باید شرایط ویژه جهانی را در تصمیمات دولت تاثیرگذار بدانیم. تحریم ها یک بحث جدی است و درست است که ما با توجه به بحث هسته ای فکر می کنیم که تحریم ها مرتفع بشود اما من معتقدم که در خیلی از موارد، مدیریت ها آن طور نیست که توان هدایت و تطبیق مجموعه شان را با شرایط موجود کشور داشته باشند و لذا مدیریت یکی از دلایلی است که دولت نتوانسته است به طور ۱۰۰ درصد در برنامه های خودش موفق بشود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.