۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۶۰۹ ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ دسته: مالیات
۰

طبق یک مطالعه اقتصادسنجی از تاثیر برنامه های اعتبارات مالیاتی کانادا، هر یک دلار افزایش در اعتبارات مالیاتی دولت فدرال به طور میانگین موجب شده است شرکتهای خصوصی ۹۸ سنت بیشتر به هزینه های تحقیق و توسعه خود بیفزایند.

به گزارش مسیر اقتصاد کانادا طی ۳ دهه اخیر از شکوفایی اقتصادی و علمی فوق‌­العاده­ای برخوردار بوده است که در نوع خود کم نظیر است.

این کشور در مدتی نه چندان طولانی، از کشوی نسبتا قدرتمند در عرصه کشاورزی به یک قدرت صنعتی در جهان مبدل شد و این جهش شگفت انگیز فقط و فقط از طریق مشارکت بین شهروندان، کارآفرینان و دولت هایی که مشوق ایده‌­های نو و راهکارهای نوین بوده اند، ممکن شده است.

برنامه ریزی برای حمایت هوشمندانه از تحقیق و توسعه و فناوری های پیشرفته

کانادا برای حفظ موقعیت رقابتی خود، آن هم در جهانی که دیگر کشورهای صنعتی جهان با گام های شتابان سوی موفقیت های عظیم در تکنولوژی های پیشرفته قدم بر می دارند، ناچار به حمایت نظام مند و هوشمندانه از تحقیق و توسعه شد.

در سال های اخیر کانادا با جهش خیره کننده در فناوریهای نوین و به تبع آن تولید ثروت موفق به حذف کسر بودجه، کنترل تورم، کاهش شدید نرخ بیکاری و سرمایه گذاری های عظیم در ساختارهایی شده است که اکنون با تکیه بر آنها بسیار سریع تر از گذشته به پیشرفت در نوآوری و اختراعات ادامه می دهد.

از مهمترین و در عین حال منطقی ترین دلایل حمایت کانادا از فعالیت های نوآوری و تکنولوژی های پیشرفته، مسئولیت دولت در تامین فناوری های نوین جهت کارآمد نمودن عملکرد بخش های عمومی مانند محیط زیست، حمل و نقل، امنیت، بهداشت و ارتباطات است.

همچنین عدم تمایل بخش خصوصی به سرمایه گذاری در این عرصه به علت ریسک بالا و غیرقابل بیمه بودن آن، فرآیند طولانی نوآوری و تکنولوژی های نوین و هزینه های سنگین تحقیق و توسعه است. بنابراین درصورت عدم حمایت دولت در عرصه تحقیق و توسعه و فناوری های پیشرفته، بخش خصوصی هرگز به تنهایی به میزان مطلوب در این عرصه سرمایه گذاری نخواهد نمود.

برنامه مالیاتی پیشرفته، ابزار دولت در حمایت از تحقیق و توسعه

دولت کانادا از جمله دولت هایی است که در کنار کمک های بلاعوض مستقیم با ارائه یکی از بهترین برنامه های اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه در میان کشورهای صنعتی مهم به هدایت بخش خصوصی در این حوزه شتافته است. برخلاف ایالات متحده آمریکا که در آن تحقیق و توسعه عموما از سوی قراردادهای مستقیم دولتی تغذیه می شوند، کانادا با کمک های بلاعوض، یارانه، بازپرداخت و اعتبارات مالیاتی آنچنان به پیشرفت شرکت‌هایش کمک نموده است که هزینه تحقیق و توسعه آنها به نصف تقلیل یافته است.

شرکت‌های کانادایی که درطول سال های اولیه به شدت برای تحقیق و توسعه در زمینه های فناوری های پیشرفته هزینه می کنند، در برابر درآمد کسب شده خود نه تنها از اعتبارات مالیاتی بلکه از برگشت واقعی هزینه های پرداخت شده به صورت چک از سوی دولت بهره مند می شوند.

مجموع این تسهیلات برای این شرکتها به طور میانگین، یک صرفه جویی ۵۰ درصدی را به ارمغان دارد. مجموع تسهیلات ارائه شده بر این نکته تاکید دارد که انجام تحقیق و توسعه در عرصه تکنولوژی های پیشرفته در کانادا آسان است.

تسهیلات و اعتبارات مالیاتی در کانادا

در کانادا برنامه های تشویقی مالیاتی تحقیق و توسعه دولت اجازه می دهد هزینه های سرمایه ای و هزینه های واجد شرایط جاری که به مجموع آنها هزینه های تحقیقات علمی و توسعه گفته می شود، صددرصد از درآمد بر مالیات کسر شوند.

این برنامه ها یک اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری را برای هزینه های واجد شرایط تامین می کنند. نرخ این اعتبار ۲۰ درصد است و تمام شرکتهای کانادایی می توانند از آن استفاده کنند. این بدان معناست که شرکت ها می توانند به اندازه ۲۰ درصد از هزینه های مرتبط با تحقیق و توسعه خود، معافیت مالیاتی دریافت کنند.

یک نرخ صعودی ۳۵ درصدی تا سقف ۲ میلیون دلار نیز برای هزینه های شرکتهای خصوصی تحت کنترل دولت، به شرط آنکه درآمد قابل مالیات آنها کمتر از ۳ میلیون دلار و سرمایه آنها کمتر از ۲۵ میلیون دلار باشد، ارائه می شود.

اعتبارات استفاده نشده در یک سال بخصوص از قابلیت انتقال به سال های بعد برخوردار هستند. مضافا، شرکت‌های کوچک تحت کنترل دولت می توانند اعتبارات استفاده نشده خود را نقدا دریافت کنند.

برنامه های خاص مالیاتی در ایالت های کانادا

تمام ایالت های کانادا معمولا در مورد کسر هزینه های جاری و سرمایه ای از برنامه فدرال پیروی می‌­کنند اما در ارائه تامین اعتبارات مالیاتی اضافی برای شرکتهای خصوصی، سیاست‌های متفاوتی دارند.

در حال حاضر ایالت های نیوفاندلند، اونتاریو، مانیبوتا، ساسکاچوان و بریتیش کلمیبا، اضافه بر اعتبارات دولت فدرال، اعتبارات اضافی برای شرکتهای خصوصی تامین می کنند.

ایالت های آلبرتا و پرینس ادوارد آیلند صرفا روی اعتبارات دولتی تکیه نموده و اعتبارات اضافی ارائه نمی‌­کنند. اغلب ایالت ها تشویق اضافی مالیاتی تحقیق و توسعه را به شکل اعتبار مالیاتی ارائه می کنند.

اثر ۹۸ درصدی سیاست های مالیاتی در کانادا

طبق یک مطالعه اقتصادسنجی از تاثیر برنامه های اعتبارات مالیاتی کانادا، هر یک دلار افزایش در اعتبارات مالیاتی دولت فدرال به طور میانگین موجب شده است شرکتهای خصوصی ۹۸ سنت بیشتر به هزینه های تحقیق و توسعه خود بیفزایند.

بنابراین سیاست استفاده از ابزارهای مالیاتی به گونه ای صحیح و اصولی برای تشویق شرکت‌های تجاری جهت پرداختن به تحقیق و توسعه بیشتر در کانادا، بسیار موثر و نتیجه بخش بوده است.

منبع: سیاست های مالیاتی کانادا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.