۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۲۷۸ ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۱

شرایط جنگی پیش آمده در سوریه علاوه بر تلفات انسانی، خسارات سنگینی به زیرساخت های بخش کشاورزی این کشور وارد کرده است که بیش از ۱۶ میلیارد دلار برآورد می شود. با توجه به روابط نزدیک ایران و سوریه و نیاز کنونی این کشور به بازسازی و تمایل به همکاری با ایران در این زمینه، ضروری است ایران حضور پررنگی در توسعه بخش کشاورزی سوریه داشته باشد تا بتواند علاوه بر تحکیم روابط، از امکان سرمایه گذاری پیش آمده و بازار این کشور به بهترین شکل بهره برداری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از شرایط جنگی پیش آمده در سوریه، بخش کشاورزی این کشور با صدمات جبران ناپذیری در تامین مواد غذایی خود مواجه شده است. از جمله پیامدهای این مسئله، افزایش قیمت مواد غذایی در سوریه به دلیل کاهش عرضه آن بوده است.

۵۰ درصد درآمد سوری ها صرف غذا می شود

پیش از وقوع جنگ و بحران، خانوارهای سوری حدود ۲۵ درصد از درآمد سالیانه خود را صرف غذا می‌کردند؛ اما بعد از جنگ پیش آمده و به استناد آمار اعلامی فائو در سپتامبر ۲۰۱۶، بالغ بر ۹۰ درصد خانوارها بیش از نیمی از درآمد سالیانه خود را به تهیه غذا اختصاص دادند.

خسارت ۱۶ میلیارد دلاری جنگ به بخش کشاورزی در سوریه

طبق گزارش فائو، شرایط جنگی پیش آمده در سوریه علاوه بر تلفات انسانی، خسارات سنگینی به دلیل نابودی محصولات کشاورزی و دامی و نیز تخریب دارایی‌های کشاورزی به بخش کشاورزی این کشور وارد کرده است.

از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ جمعیت روستاها در این کشور به نصف کاهش یافته و به دلیل نزاع در داخل این کشور، خسارت ۱۶ میلیارد دلاری به دارایی‌هایی بمانند تراکتورها، ماشین‌آلات، مزارع و کیلینیک‌های دامپزشکی، پناهگاه‌های حیوانات، گلخانه‌ها، سیستم‌های آبیاری و تأسیسات فراوری وارد شده است.

همچنین طبق اعلام سازمانی جهانی غذا حدود ۶.۳ میلیارد دلار آسیب به تولیدات کشاورزی، در حدود ۵.۵ میلیارد دلار به بخش دام و ۸۰ میلیون دلار به بخش شیلات سوریه خسارت وارد شده است که بایستی با سرمایه گذاری جدید این خسارات پیش آمده بهبود یابد.

سوریه خواستار کمک گرفتن از ایران در بخش کشاورزی

در همین راستا و برای بازیابی بخش کشاورزی این کشور، مقامات سوری با سفر به ایران و ملاقات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی طی هفته اخیر، زمینه های جدیدی را برای توسعه روابط در بخش کشاورزی خواستار شدند.

در این راستا مقامات ایرانی و سوری برای افزایش همکاری متقابل در بخش کشاورزی، به ویژه در زمینه های تحقیق و آموزش، موافقت نامه ی جدیدی امضا کردند.

بر این اساس مقامات ارشد تحقیقات کشاورزی ایران و سوریه درباره افزایش همکاری های دوجانبه در زمینه های تحقیق، آموزش و ارتقاء فعالیت های کشاورزی توافقاتی کردند.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ایران، سوریه را به عنوان یک کشور مهم منطقه ای توصیف کرده و اعلام کرده اند بدلیل اهمیت بخش کشاورزی در سوریه، همکاری دو کشور در بخش کشاورزی اقدامی مثبت برای هر دو طرف خواهد بود.

مقامات کشور سوریه نیز همکاری پیش آمده را به عنوان نقطه عطفی در روابط تهران و دمشق ارزیابی کرده و گفتند: شرایط جنگی پیش آمده در سوریه باعث صدمات جبران ناپذیری در بخش کشاورزی سوریه شده است و این کشور نیاز به همکاری علمی فنی کشاورزی ایران دارد تا مشکلات بوجود آمده را حل کند.

ساخت کارخانه تولید واکسن، خرید علوفه و آبزی پروری زمینه های اصلی همکاری

در این نشست هیئت نمایندگی سوریه گزارشی در مورد توانایی های این کشور در بخش کشاورزی ارائه داده و اعلام کردند: ایران توان بالقوه ای در زمینه کشاورزی داشته و میتواند با ساخت کارخانه های تولید واکسن و مبارزه با آفات با سوریه همکاری کند.

همچنین مقامات سوریه از همکاری با ایران در زمینه آموزش و ارتقای فعالیت های بخش کشاورزی استقبال کرده و خواستار کمک پژوهشگران ایرانی در این زمینه برای آینده شدند.

در آخر زمینه های همکاری موافقت شده توسط هر دو طرف، خرید علوفه، آبزی پروری و برگزاری برنامه های آموزشی در کوتاه مدت بود که میبایست دو طرف زمینه های انجام آن را مهیا کنند.

بازسازی بخش کشاورزی سوریه نیازمند سرمایه گذاری ۱۰ تا ۱۷ میلیارد دلاری

طبق گزارش فائو سرمایه گذاری اولیه لازم برای بازسازی بخش کشاورزی سوریه در یک بازه سه ساله، بسته به اینکه چه تغییری در وضعیت پدید بیاید (تداوم بحران، صلح نسبی یا صلح کامل) بین ۱۰.۷ میلیارد تا ۱۷.۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

با این وجود طبق این آمار و همچنین گزارش وزیر کشاورزی سوریه، در چارچوب مرحله دوم برنامه همکاری های ایران و سوریه، ایران تنها ۴۷ میلیون دلار برای سرمایه گذاری در این حوزه اختصاص داده است.

با توجه به روابط نزدیک ایران و سوریه و نیاز کنونی این کشور به بازسازی و تمایل به همکاری با ایران در این زمینه، ضروری است ایران حضور پررنگی در توسعه بخش کشاورزی سوریه داشته باشد تا بتواند علاوه بر تحکیم روابط، از امکان سرمایه گذاری پیش آمده و بازار این کشور به بهترین شکل بهره برداری نماید.

گفتنی است که ایران می تواند در دیگر حوزه ها نیز با سوریه همکاری نموده و از مزایای آن که متوجه دو طرف است، به بهترین شکل استفاده نماید.

منابع:

۱- گزارش های فائو

۲- گزارش های خبرگزاری اسپوتنیک

۳- آی اف پی نیوز

  1. سلام
    من سالهاست که در زمینه تولیدات بتنی ازقبیل بلوک ،جدول،و...فعالیت دارم وتوان تولید وراه اندازی کارگاه کارخانه های تولیدی بتن وحتی نیروی جهت راه اندازی کارخانه آسفالت رانیز دارم وجهت کمک نیاز به چه مجوز هایی می باشدوسابقه کاردرخارج از کشور رانداشته ام لطفا راهنمایی های لازم را انجام دهید

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.