۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۰۸۷ ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴ دسته: بانکداری ذخیره کامل، پول و بانک کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در یک نظرسنجی از ۲۳ هزار نفر از مردم ۲۰ کشور عمدتا پیشرفته جهان، سوالاتی در خصوص نظام بانکی و شیوه خلق پول در جامعه پرسیده شده است؛ نتایج نشان می دهد مردم کشورهای جهان نسبت به خلق پول توسط بانک های تجاری آگاهی ندارند ولی بعد از اطلاع، با آن مخالفت می کنند و این حق را برای حاکمیت و دولت می دانند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از الزامات عملیاتی کردن اصلاحات اقتصادی در نظام بانکی و مالی کشورها، بالا بردن آگاهی مردم از ابعاد شرایط حاکم بر این نظامات است.

از این رو دو مرکز تحقیقاتی در حوزه نظام بانکی و مالی در اواخر سال ۲۰۱۳ و اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی برای شناخت از سطح آگاهی مردم در زمینه خلق پول بانکی یک نظر سنجی از بیش از ۲۳ هزار نفر در ۲۰ کشور عمدتا پیشرفته دنیا انجام داده اند.

کارشناسان اقتصاد حوزه بانکی می دانند که در نظام بانکی رایج در اغلب کشورهای دنیا، بخش قالب و در واقع بیش از ۹۵ درصد پول خلق شده در جامعه توسط بانک های تجاری خلق شده است. اما نتیجه این نظرسنجی نشان داد مردم کشورهای دنیا از این حقیقت بی اطلاع هستند.

نتایج عمده این نظر سنجی به طور خلاصه به این شرح است:

تنها ۲۰ درصد از مردم می دانند بانک های تجاری خلق پول می کنند

چنانچه از نمودار بالا مشخص است وقتی از مردم سئوال شده است که کدام نهاد بین دولت، بانک مرکزی و بانک های تجاری، بیش از ۹۵ درصد پول موجود در جامعه را خلق کرده است، ۳۱ درصد از مردم هیچ پاسخی برای سئوال نداشته اند؛ ۲۷ درصد بر این باور بوده اند که بانک مرکزی پول جامعه را خلق کرده است؛ ۲۲ درصد بر این باور بوده اند که دولت این کار را انجام داده است؛ و تنها ۲۰ درصد مردم می دانستند که بانک های تجاری ۹۵ درصد پول موجود در جامعه را خلق کرده اند و به این سئوال پاسخ درست داده اند.

حتی در بین مردمی که در بخش های بانکی و مالی اشتغال دارند نیز برداشت های نادرست در زمینه خلق پول توسط بانک های تجاری وجود دارد.

۸۷ درصد مردم با خلق پول بانک های تجاری مخالفند

تنها ۱۳ درصد از مردم بعد از اطلاع از اینکه در حال حاضر ۹۵ درصد از پول موجود در جامعه توسط بانک های تجاری خلق می شود، نسبت به این روند ابراز رضایت کرده اند و بخش قابل توجهی از آن ها معتقدند خلق پول باید در اختیار دولت ها باشد.

چنانچه در تصویر بالا مشخص است وقتی به افراد مورد سئوال اطلاع داده شد که در واقع این بانک های تجاری هستند که بیش از ۹۵ درصد پول موجود در جامعه را خلق می کنند و سپس از آن ها سئوال شد که شما فکر می کنید قدرت خلق بخش اصلی پول موجود در جامعه باید در اختیار کدام نهاد باشد، ۲۷ درصد مردم هیچ جوابی برای این سئوال نداشته اند؛ ۲۸ درصد مردم معتقدند این قدرت باید در اختیار بانک مرکزی باشد؛ ۳۱ درصد معتقدند این قدرت باید در اختیار دولت ها قرار بگیرد؛ و تنها ۱۳ درصد مردم معتقد بودند روال خلق پول توسط بانک های تجاری مناسب است.

۵۹ درصد مردم موافق قدرت خلق پول توسط حاکمیت هستند

در مجموع ۵۹ درصد مردم معتقدند قدرت خلق پول به عنوان یک قدرت حاکمیتی باید در اختیار یک نهاد حکومتی، دولت و یا بانک مرکزی، قرار بگیرد که در مقایسه با ۱۳ درصد موافقان وضع فعلی رقم بسیار بالاتری است.

به طور خلاصه میتوان گفت در حال حاضر مردم عادی و حتی کارکنان بخش های مالی و بانکی از ابعاد حاکم بر نظام بانکی و مالی آگاه نیستند. کم اطلاعی از قدرت خلق پول بانک های تجاری به قدری است که در بسیاری از کشورها برخی از مسئولین و سیاست گذاران نیز از این حقیقت اطلاع ندارند.

با اینحال وقتی مردم از واقعیت مطلع می شوند، از نظر بخش قابل توجهی از آن ها وضعیت موجود مناسب نیست چرا که قدرت خلق پول را یک اختیار حاکمیتی می دانند. بخش زیادی از مردم بر این باروند لازم است قدرت خلق بخش قابل توجهی از پول موجود در جامعه از بانک های تجاری سلب گردد.

منبع: پایگاه تحلیلی پازیتیو مانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.