۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۹۲۳ ۰۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

در طول سال های اخیر به دلیل استفاده بیش از حد آمریکا از ابزار تحریم های دلاری، کشورهای جهان به سمت حذف دلار از تبادلات مالی جهانی حرکت کرده اند. رونق استفاده از پول های الکترونیکی نیز حذف دلار از تجارت جهان را تسریع خواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دلار آمریکا در ۷۰ سال اخیر قدرت بلامنازع نظام مالی جهان بوده است. اما در طول سال های اخیر به دلیل استفاده بیش از حد آمریکا از ابزار تحریم های دلاری، کشورهای جهان به سمت حذف دلار از تبادلات مالی جهانی حرکت کرده اند. رونق استفاده از پول های الکترونیکی در جهان نیز میتواند گامی مهم در راستای حذف دلار از تبادلات جهانی باشد.

تا حدود یک دهه قبل هیچ واحد پولی به عنوان پول الکترونیکی در جهان وجود نداشت و تمامی تراکنش های مالی بین مردم با استفاده از واحدهای پولی رسمی بانک های مرکزی جهان انجام میگرفت.

اما در طول چند سال اخیر استفاده از پول های الکترونیکی رونق گرفته است. این پول های الکترونیکی همچون بیت کوین تحت نظارت متمرکز هیچ کشوری در جهان نیستند و از این رو توانسته اند اطمینان مردم کشورهای جهان را به خود جلب نمایند.

ایجاد بسترهای نقل و انتقال پول الکترونیکی که هیچ وابستگی به دلار آمریکا ندارند و توانسته اند در طول سال های اخیر اعتماد مردم را جلب نمایند، روند حذف دلار از نظام جهانی را تسریع کرده است.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان در تلاشند تا دلار را از نظام تجارت خارجی خود حذف نمایند و به سلطه جهانی دلار آمریکا پایان دهند. این برای اولین بار در طول ۷۰ سال اخیر است که چنین فرصتی برای حذف دلار فراهم شده است. پول های الکترونیکی ظرفیت های متعددی با خود دارند که جایگاه دلار آمریکا را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

در حال حاضر کشورهای بزرگی همچون ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیایی استفاده از پول های الکترونیکی توسط مردم را از نظر قانونی به رسمیت شناخته اند و این واحد های پولی در حال جایگزین شدن با دلار در بسیاری از نقل و انتقالات پولی مردم است.

منبع: راشا تودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.