۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۸۴۵ ۰۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

مکزیک در تلاش است تا با افزایش مبادلات تجاری و انعقاد توافقات تجاری دوجانبه با کشورهای عضو گروه بریکس همچون چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تا حدودی از وابستگی تجاری خود به آمریکا بکاهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالیکه مذاکرات تجاری بین کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا به منظور اصلاح توافق تجاری نفتا روند مناسبی را طی نمی‌کند، رئیس جمهور مکزیک در تلاش است تا با مذاکره تجاری با کشورهای گروه بریکس هرچه سریعتر جایگزین های دیگری برای آمریکا بیابد و از وابستگی تجاری به همسایه شمالی خود بکاهد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توافق تجاری نفتا بین کشورهای آمریکا، مکزیک و کانادا را که بیش از ۲۳ سال قدمت دارد، یکی از دلایل افزایش واردات، کاهش رشد اقتصادی و از بین رفتن اشتغال مردم آمریکا می‌داند.

ترامپ از ابتدای دوران ریاست جمهوری خود کشورهای مکزیک و کانادا را تهدید کرده است که اگر اصلاحات مد نظر او را نپذیرند، از این توافق تجاری سه جانبه کنار خواهد کشید.

در حال حاضر مذاکرات رسمی سه کشور بر سر جزئیات اصلاح توافق تجاری نفتا آغاز شده است. اما به نظر می‌رسد روند این مذاکرات به خوبی جلو نمی‌رود و هر سه کشور از روند مذاکرات اظهار ناامیدی کرده اند.

در همین حال رئیس جمهور مکزیک قصد دارد به چین سفر کند و در حاشیه جلسات گروه بریکس که به زودی در این کشور برگزار می‌شود، با مقامات کشورهای عضو گروه بریکس در خصوص افزایش تبادلات تجاری به گفت و گو بپردازد.

در واقع مکزیک در تلاش است تا با افزایش مبادلات تجاری و انعقاد توافقات تجاری دوجانبه با کشورهای عضو گروه بریکس همچون چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تا حدودی از وابستگی تجاری خود به آمریکا بکاهد.

در حال حاضر تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور مکزیک وابستگی قابل توجهی به قرارداد تجارت آزاد با کشورهای کانادا و آمریکا دارند. با اینحال مقامات مکزیکی حاضر به قبول تمامی شرایط ترامپ برای اصلاح این قرارداد نیستند و در مقابل برای کاهش وابستگی تجاری به آمریکا به توافقات تجاری با کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین روی آورده است.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.