۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۵۶۰ ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷ دسته: کشاورزی
۰

طبق پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت کشاورزی برای سال ۹۶، تولید گوشت قرمز کشور باید به ۸۳۸ هزار تن برسد. در سال گذشته این هدف ۸۱۹ هزار تن بوده که با تولید ۸۳۰ هزار تنی، بیش از مقدار معین شده محقق شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، محمدرضا ملاصالحی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با رادیو اقتصاد از تولید ۸۳۰ هزار تن گوشت قرمز در سال گذشته خبر داد.

این مقام مسئول گفت: از این میزان، ۵۳ درصد مربوط به گوشت گاو و ۴۷ درصد دیگر متعلق به گوشت گوسفند و بز است.

وی در ادامه میزان تولید گوشت گاومیش و شتر را در کشور بسیار ناچیز توصیف کرد و اظهار داشت: حجم عمده گوشت سنگین تولیدی کشور مربوط به گاو بومی و صنعتی است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از داخل تامین می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سالانه ۲,۵ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود که ۹۴ درصد مربوط به گاو است.

ملا صالحی با اعلام اینکه در حال حاضر جمعیت گاو در کشور ۸ میلیون راس بر آورد می شود، اظهارداشت: اولویت اصلی پرورش گاو در کشور تولید شیر و در مرتبه دوم گوشت است.

وی همچنین ضمن اشاره به پیش بینی ۱۱,۵ میلیون تنی تولید شیر خام در کشور طی برنامه ششم توسعه گفت: توسعه واحدهای گاو شیری یا ارتقای سرانه تولید شیر جهت دستیابی به این هدف بسیار ضروری به نظر می رسد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی افزود: جدای از این، در طول برنامه ششم توسعه، تولید گوشت قرمز از رقم فعلی باید به سطح ۱ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

وی گفت: برای تامین این میزان گوشت قرمز در طول برنامه مورد نظر بیشتر تمرکز بر دام سبک است تا سنگین.

گفتنی است طبق پیش بینی انجام شده در پروژه های اقتصاد مقاومتی بایستی میزان تولید گوشت قرمز طی سال ۱۳۹۶ به میزان ۸۳۸ هزار تن برسد. این هدف برای سال گذشته ۸۱۹ هزار تن بوده است.

بنابراین در انجام این پروژه اقتصاد مقاومتی، وزارت جهاد موفق عمل کرده و فقط بایستی مدیریت بازار این محصولات را به نحوی مدیریت کند تا قیمت های گوشت برای مصرف کنندگان نیز بالا نباشد.

در حال حاضر قیمت گوشت در بازار تهران با ۴ هزار تومان افزایش در نوع گوشت راسته با استخوان گوسفندی و گوساله ۳۹ هزار تومان و در نوع گوشت ماهیچه گوسفندی و گوساله بترتیب ۵۰ هزار و ۳۶ هزار تومان است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.