۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۵۵۹ ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در پی افزایش واردات و کاهش قیمت سوخت های گیاهی در بازار داخلی آمریکا، دولت این کشور به منظور جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان داخلی و حمایت از آن ها، تعرفه واردات این محصولات را به بیش از ۶۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی افزایش واردات و کاهش قیمت در بازار داخلی، آمریکا برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان داخلی و حمایت از آن ها، تعرفه واردات سوخت های گیاهی را به بیش از ۶۰ درصد افزایش داده است.

آرژانتین و اندونزی اصلی ترین صادرکنندگان سوخت های گیاهی به آمریکا هستند که از این تصمیم متضرر خواهند شد.

طبق این تصمیم تعرفه واردات سوخت های گیاهی بر پایه روغن سویا که عمدتا از کشور آرژانتین وارد می‌شوند، به بیش از ۶۴ درصد افزایش می یابد و سوخت های گیاهی بر پایه روغن پالم که از کشور اندونزی وارد می‌شوند نیز با تعرفه واردات بیش از ۶۸ درصد مواجه خواهند شد.

در حال حاضر میزان مصرف سوخت های گیاهی در آمریکا بیش از ۷ میلیون لیتر در سال است که بیش از نیمی از آن از طریق واردات تأمین می‌شود. در طول ماه های گذشته به دلیل کاهش قیمت سوخت های گیاهی وارداتی، میزان واردات افزایش یافته و سهم تولیدکنندگان داخلی آمریکا کاهش یافته است.

به همین دلیل دولت آمریکا تصمیم گرفته است به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی تعرفه واردات سوخت های گیاهی را افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی میزان واردات سوخت های گیاهی آمریکا از آرژانتین بیش از ۳.۵ میلیون لیتر بوده که بیش از دو سوم کل واردات سوخت های گیاهی آمریکا و حدود ۴۶ درصد از مصرف کل این کشور است.

فعالان صنعت تولید سوخت های گیاهی در آرژانتین معتقدند چنانچه تعرفه واردات آمریکا بیش از ۱۵ درصد باشد، صادرات این محصولات از آرژانتین به آمریکا صرفه اقتصادی ندارد و عملا روند صادرات متوقف خواهد شد. بنابراین افزایش تعرفه واردات به بیش از ۶۰ درصد از سوی دولت آمریکا اقدامی تأثیرگذار در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصول است.

افزایش تعرفه واردات سوخت های گیاهی توسط آمریکا درحالی اجرایی شده که سه ماه قبل تولیدکنندگان داخلی این محصولات از دولت آمریکا درخواست کرده بودند که به منظور جلوگیری از کاهش سهم تولیدات داخلی در بازار، اقداماتی انجام دهد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.