۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۳۸۵ ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۲ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

با گذشت بیش از ۲۰ سال از انعقاد قرارداد تجاری نفتا، تحلیلگران کانادایی معتقدند که توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا که میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک منعقد شده است موفق نبوده و به دلیل معایب بزرگی که دارد، باید تبدیل به توافقنامه تجارت دوجانبه شود.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در سال ۱۹۹۴ پایه ریزی شده است. این نهاد اقتصادی سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک را شامل می شود.

هدف نفتا از بین بردن محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری بین سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک بوده است. در طول ۱۰ سال پیاده‌سازی این توافقنامه، همه تعرفه‌های آمریکا و مکزیک حذف خواهند شد به جز برخی از صادرات کشاورزی آمریکا به مکزیک که مرحله به مرحله و در طول ۱۵ سال حذف می‌شوند.

نفتا به ضرر کانادا و به نفع آمریکا بوده است

حال با گذشت بیش از ۲۰ سال تحلیلگران کانادایی معتقدند که توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا که میان سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک منعقد شده است، موفق نبوده و به دلیل معایب بزرگی که دارد باید تبدیل به توافقنامه تجارت دوجانبه شود.

بدین صورت که سه کشور عضو نفتا به جای تشکیل یک توافقنامه تجارت منطقه ای (سه جانبه)، باید اقدام به انعقاد توافقنامه های دو جانبه با یکدیگر نمایند.

تحلیلگران بر این عقیده اند که حذف موانع تجاری و تعرفه های گمرکی به صورت یکجا میان سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا اقدام اشتباهی بوده و باید کشورها به صورت دوجانبه مذاکره نموده و مناسبات تجاری میان خود را شناسایی کنند و سپس اقدام به رفع موانع تجاری در زمینه های متناسب با تجارت مابین خود نمایند.

۱۰ دلیل ناکارآمدی نفتا برای کانادا

دلایلی که تحلیلگران کانادایی با توسل به آن قرارداد منطقه ای نفتا را دچار مشکل تلقی می نمایند و به جای آن توصیه به انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه می کنند، به شرح زیر است:

  • توافقنامه نفتا سبب از بین رفتن صدها هزار شغل در کانادا شده است
  • سبب کاهش شدید تولید لوازم خانگی بزرگ و قطعات آنها در کانادا شده است
  • افزایش درآمد عده ای از افراد که فقط یک درصد از جمعیت کانادا هستند را بدنبال داشته ولی در عوض امنیت شغلی کارگران که اکثریت جامعه هستند را با خطر بزرگی مواجه نموده است
  • سبب افزایش مشاغل پاره وقت، کم درآمد و با مزایای پایین شده است
  • منجر به پایمال کردن حقوق کارگران جهت تشکیل اتحادیه برای دفاع از خود شده است
  • افزایش قابل توجه بودجه نظامی کانادا را بدنبال داشته است
  • این فرصت را در اختیار شرکت های بزرگ (منظور شرکت های خارجی آمریکایی) قرار داده تا از دولت کانادا در صورتی که قوانینی را که با سود شرکت ها در ارتباط است را زیر پا بگذارد، شکایت نمایند
  • کانادا از طرف شرکت های خارجی ۳۹ بار محکوم به پرداخت ۲۰۰ میلیون دلار شده است
  • سبب کاهش بی رویه مالیات شرکت ها در کانادا شده است (کاهش درآمد مالیاتی کانادا)
  • برخورد مستقیم کانادا و روابط نزدیک با سیاست خارجی تهاجمی آمریکا را بدنبال داشته است

همچنین تحلیلگران درباره اصلاحات پیشنهاد شده جهت اصلاح برخی موارد نقتا نیز معتقدند که این اصلاحات، معایب بزرگ سابق را همچنان دارد. به عنوان نمونه همچنان:

  • کنترل امور را در اختیار شرکت های بزرگ آمریکایی قرار داده است
  • شرایط و حقوق کارگری زیرپا گذاشته شده و نادیده گرفته می شود
  • کانادا را بیشتر به سمت منافع آمریکا سوق می دهد
  • توافق جدید می خواهد کانادا را وادار به پذیرش محصولات لبنی آمریکایی کند که حاوی محتویات غیر قانونی (طبق قوانین کانادا) هستند، نماید
  • مسائل مربوط به نگرانی های زیست محیطی را نیز دارد

تجارت دوجانبه مسیری بهتر از نفتا در تجارت بین المللی

تحلیلگران کانادایی معتقدند بهترین سیاست تجاری که باید پیروی شود، انعقاد توافقنامه های تجارت دوجانبه میان کانادا- آمریکا و کانادا- مکزیک می باشد. چراکه کانادا را در موقعیت بهتری قرار می دهد تا بدین طریق بتواند مذاکرات تجاری خود را به نحوی انجام دهد که مبنی بر روابط دوستانه بوده و منافع کانادا را بدنبال داشته باشد.

منبع: مای کاوارتا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.