۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۲۳۶ ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

به گفته خسروتاج، ایران ۲۰ سال منتظر الحاق به WTO بوده اما نتیجه ای نداشته است. اکنون رئیس سازمان توسعه تجارت معتقد است برای بهبود شرایط تجاری کشور، باید گزینه های دیگری مانند تجارت دوجانبه و تجارت منطقه ای در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت به دنبال اظهارات هفته گذشته خود، این هفته نیز عنوان کرد که اولویت ایران پیوستن به سازمان تجارت جهانی نیست. این تقریبا اولین بار است که یکی از مسئولین تجاری کشور، مسیر الحاق به WTO را جسورانه نقد می کند و راهکاری پیشرفته در ادامه آن پیشنهاد می دهد. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، تجارت دوجانبه به ویژه با کشورهای منطقه، اولویت فعلی ایران برای گسترش تجارت و برونگرایی است که باید پیگیری شود.

کشور ۲۰ سال معطّل الحاق به سازمان تجارت جهانی بوده است

خسروتاج در مصاحبه با روزنامه تعادل گفت: ایران ۲۰ سال منتظر الحاق به WTO بوده است اما نباید ظرفیت تجاری کشور را معطّل گذاشت. بلکه باید روی سایر گزینه های گسترش تجارت از قبیل تجارت دوجانبه با کشورهای منطقه که مطابق با منافع ملی است، متمرکز شد.

وی افزود: ۲۰ سال معطلی جهت عضویت در سازمان تجارت جهانی نیز به دلیل موانع خارجی بوده است.

تجارت دوجانبه تعارضی با عضویت در WTO ندارد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: توافق تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا در حال نهایی شدن است. از طرف دیگر مطابق توافقی که بین روسای جمهور ایران و پاکستان به عمل آمده، در حال حاضر مذاکرات بین دو کشور برای عقد موافقتنامه تجارت آزاد در جریان است.

وی افزود: همچنین عقد توافق تجارت دوجانبه با کشورهای اندونزی، مالزی و لبنان و برخی کشورهای دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. بنابراین اگر الحاق به سازمان تجارت جهانی به دلیل موانع بیرونی قابل انجام نیست، ما توافق‌های تجاری دوجانبه و منطقه‌ای را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم. این امر نباید چنین تلقی شود که بین توافق‌های تجاری منطقه‌ای و الحاق به سازمان تجارت جهانی تعارض و تباینی وجود دارد.

نباید انتظار داشت بعد از ۲۰ سال معطلی برای عضویت در WTO روی دیگر گزینه ها متمرکز نشویم

خسروتاج در ادامه گفت: روی آوردن به سمت تجارت دوجانبه و منطقه ای، تغییر رویکرد از پیوستن به اقتصاد جهانی و عضویت در WTO نیست و نباید انتظار داشت کشوری که ۲۰ سال منتظر الحاق به سازمان تجارت جهانی است، روی دیگر گزینه‌ها متمرکز نشود، چراکه روی آوردن به گزینه‌های دیگر نه تنها کاملا منطقی است بلکه مطابق با منافع ملی است.

تجارت دوجانبه و منطقه ای در بلندمدت نیز برای کشور منفعت دارد

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: اگر ایران صرفا شرایط را برای الحاق به WTO محیا کند و از سایر گزینه ها استفاده نکند، تعاملات تجاری کشور دچار مشکل شود. ولی در صورتی که کشور از گزینه های دیگر از قبیل تجارت دوجانبه و منطقه ای استفاده کند علاوه بر این که مسیر عضویت در WTO هموارتر می شود، تعاملات تجاری کشور نیز بهبود یافته و از ظرفیت های آن استفاده می شود و این در بلندمدت برای کشور ایجاد منفعت می کند.

تجارت دوجانبه، مسیر جدید کشورها برای گسترش تجارت

به گزارش مسیر اقتصاد، توافقات تجاری دوجانبه رویکرد جدید و پیشرفته ای در مسیر تجارت جهانی است که امروزه حتی کشورهای عضو WTO نیز از آن استفاده می نمایند. دلیل این تغییر رویکرد، مزیت‌های چنین توافقاتی است که می‌تواند کشورها را با هزینه‌ای کمتر و در زمانی سریعتر، به اهداف تجاری خود برساند.

قرارداد تجارت دوجانبه میان آمریکا و بریتانیا، ترکیه و قطر، روسیه و هند، چین و مکزیک، هند و کره جنوبی، آمریکا و کره جنوبی، ژاپن و اتحادیه اروپا، چین و اتحادیه اروپا، نیوزلند و بریتانیا، اندونزی و سنگاپور، پاکستان و آذربایجان، تنها بخشی از توافقات تجارت دوجانبه است که طی سال های اخیر در قسمت های مختلف جهان بین کشورهای مختلف منعقد شده است.

رویکرد رئیس سازمان توسعه تجارت برونگرایی را گسترش می دهد

در تجارت دوجانبه، دو کشور طرف تجاری سعی می کنند تا با کاهش یا حذف تعرفه ها میان خود، تعیین سهمیه واردات و حذف محدودیت های صادرات و دیگر موانع گمرکی و تجاری و همچنین ایجاد یک نظام هماهنگ تعرفه های گمرکی و تسهیل گری های مالی، تجارت و سرمایه گذاری میان خود را تسهیل کرده و سبب دسترسی واحدهای تولیدی به بازارهای وسیعتر و پتانسیل تجاری بالا بین دو کشور شوند.

بنابراین چنانچه کشور ایران رویکرد تجارت دوجانبه را در مسیر تجارت بین المللی خود در پیش بگیرد، می تواند با هزینه های کمتر و سهولت بیشتر از مزایای تجارت بین المللی استفاده نموده و رویکرد برونگرایی را تقویت کند. بنابراین باید از رویکرد پیشرفته رئیس سازمان توسعه تجارت استقبال نمود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.