۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۷۸۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۱ دسته: تولید
۰

درودیان گفت: اکنون ۹۰ درصد تولید کنندگان ایرانی برای رقابت در بازار و ادامه دادن کار خود مجبور می شوند که کالای خود را با لیبل خارجی و البته قیمت بالاتر وارد بازار کرده و به فروش برسانند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، صنعت پوشاک کشور از جمله صنایعی است که در گذشته  پررونق بود اما رفته رفته تضعیف شد. طی سال های اخیر نیز به دلیل افزایش واردات و قاچاق پوشاک، بخش قابل توجهی از بازار کشور در اختیار پوشاک خارجی قرار گرفته است. به همین دلیل تولید کننده های پوشاک در کشور با مشکلات زیادی مواجه شده و بسیاری از کارخانه های تولید پوشاک تعطیل شده اند.

به دلیل قاچاق کالا و واردات بی رویه، ۴۰ درصد کارگاه های تولیدی پوشاک تعطیل شده است

رییس اتحادیه پیراهن دوزان درباره وضعیت تولیدی های پوشاک عنوان کرد: در سال جاری می‌توان گفت که میزان تولیدات صنف ما در قیاس با سال قبل حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و ۴۰ درصد کارگاه های تولیدی‌های ما تعطیل شده و یا رو به تعطیلی می‌روند که همان طور که اشاره شد عمده دلیل آن قاچاق کالا و یا حجم بالای واردات در این بخش محسوب می‌شود.

واردکنندگان باید الزام به تولید در داخل و صادرات داشته باشند

درودیان در ادامه به فروشگاه‌های مختلفی که با برندهای خارجی در کشور راه اندازی می‌شوند، اشاره کرد و گفت: ما مخالف آمدن برندها به ایران نیستیم، اما اکنون می‌توان گفت اقداماتی که در این حوزه صورت می‌گیرد به گونه‌ای است به صنعت پوشاک داخلی خیانت می‌شود.

درودیان رئیس اتحادیه پیراهن دوزان گفت: نکته مهم تر آن است که برای این واردات برند باید برنامه ریزی‌هایی صورت بگیرد تا شرکت‌های خارجی تنها از بازار ایران سود نجسته و تنها کالای خود را وارد بازارهای ایران نکنند، بلکه به تولید در داخل کشور پرداخته و حتی سهمی برای صادرات در نظر بگیرند.

فروش پوشاک ایرانی با لیبل خارجی

وی افزود: اکنون بخش قابل توجهی از پوشاکی که به شکل قاچاق یا قانونی وارد کشور می‌شوند متعلق به ترکیه است که این واردات در حال نابودی صنعت پوشاک ایران است. برهمین اساس ما خواهان آن هستیم که دولت سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کندتا زمان از دست نرفته و با شرایطی مواجه نشویم که تولیدی‌های ما همه تعطیل شوند و بخواهیم مردم را دوباره به تولید دعوت کنیم.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان چنین خاطر نشان کرد: اکنون ۹۰ درصد تولید کنندگان ایرانی برای رقابت در بازار و ادامه دادن کار خود مجبور می شوند که کالای خود را با لیبل خارجی و البته قیمت بالاتر وارد بازار کرده و به فروش برسانند.

سالانه ۵ میلیارد دلار پوشاک از ترکیه وارد کشور می شود

در رابطه با میزان قاچاق پوشاک از ترکیه به کشور آمار دقیقی ارائه نشده است. اما صدق آمیز مشاور صنف پوشاک، در این باره در ابتدای سال جاری گفت: معمولا برای آنکه از میزان واردات پوشاک از یک کشوری به مقصد ایران مطلع شویم، باید به آمار رسمی که آن کشور منتشر کرده مراجعه کنیم، چرا که در داخل آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد.

بر اساس اعلام رییس اتحادیه صادر کنندگان پوشاک ترکیه، این کشور سالیانه ۵ میلیادر دلار به ایران پوشاک صادر می کند.

وی ادامه داد: وقتی درباره قاچاق صحبت می کنیم ، عملا از داخل نمی توانیم اماری داشته باشیم اما آمارهای رسمی خارجی می تواند براوردی از میزان پوشاکی که به کشور مان وارد می شود ارائه دهد.

به گفته صدق آمیز بر اساس آمار رسمی گمرک کشورمان، واردات پوشاک در سال ۱۳۹۵، ازهمه کشورها به ایران به ۷۰ میلیون دلار هم نمی رسد که حتی اگر این رقم را ۱۰۰ میلیون دلار در نظر گیریم نسبت ۱۰۰ میلون دلار به ۵ میلیارد دلاری که ترکیه به کشورمان صادرات پوشاک دارد ۲ درصد است.

هر ۱۰ دقیقه یک کانتینر پوشاک با ارزش ۱۰۰ هزار دلار از ترکیه وارد کشور می شود

مشاور اتحادیه صنف پوشاک توضیح داد: اگر بخواهیم اعداد واردات را قابل درک تر کنیم، هر یک کانتینری که از ترکیه به ایران پوشاک حمل می کند ارزش بارش حداکثر ۱۰۰ هزار دلار است،‌ با این حساب اگر ما ۵ میلیارد دلار واردات داشته باشیم، یعنی ۵۰ هزار کانتینر پوشاک در سال از ترکیه پوشاک وارد کشور می شود، اگر این ۵۰ هزار دلار را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال کنیم،‌ روزانه ۱۳۷ کانتینر پوشاک وارد کشور می شود و اگر در نظر بگیریم که ۲۴ ساعته واردات اتفاق بیفتاد، یعنی ساعتی ۶ کانتینر پوشاک وارد کشور می شود، به عبارتی هر ده دقیقه یک کانتینر پوشاک و این آمار نشان دهنده حجم وحشتناک ورود پوشاک از ترکیه است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.