۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۳۵۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ دسته: تولید
۰

استفاده از ظرفیت های دسترسی به دریا در حوزه های ماهیگیری، آبزی پروری و تولید انرژی می‌تواند تولید و اشتغال گسترده ای برای یک کشور به ارمغان بیاورد.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول تاریخ کشورهایی که دسترسی به دریا داشته اند از این منبع بی پایان استفاده های فراوانی کرده اند. در دنیای امروز نیز استفاده از ظرفیت های دریا در بخش های مختلف اقتصاد از جمله گردشگری، انرژی، ماهیگیری و آبزی پروری به طور جدی مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار دارد. توجه به اقتصاد دریا می‌تواند تولید و اشتغال قابل توجهی را برای اقتصاد کشورها به همراه داشته باشد.

دسترسی به دریا به منزله دسترسی به فرصت های بی شمار اقتصادی است

از دیرباز دسترسی به دریا یکی از روش های افزایش سطح زندگی و دستیابی به رفاه بیشتر برای جوامع بوده است. کشور بریتانیا یک مثال مناسب برای این مورد است که در طول سالیان طولانی از ظرفیت دسترسی به دریا به نحو مناسبی استفاده کرده است.

با اینحال در حال حاضر بسیاری از کشورها با وجود دسترسی گسترده به دریا، نتوانسته اند از ظرفیت های آن به نحو احسن استفاده کنند تا جایی که در برخی موارد در برداشتی کاملا اشتباه وجود دریا به عنوان مانعی برای پیشرفت اقتصادی در نظر گرفته شده است.

ضرورت باور جدی به ظرفیت های اقتصادی دریا و حرکت به سمت استفاده از مزایای آن

برای بهره مندی یک کشور از مزایای دسترسی به دریا لازم است از طرفی مردم و تشکل های حاضر در شهرهای ساحلی که با اقتصاد دریا زندگی میکنند، مشارکت بیشتری در تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور داشته باشند و از طرف دیگر لازم است این حقیقت که «دریا یک منبع بی پایان اقتصادی است و می‌تواند رفاه کشور را افزایش دهد» در فکر مسئولین جای بگیرد.

توسعه بخش ماهیگیری، اولین فرصت دسترسی به دریا برای کشورها

اولین گام در استفاده از ظرفیت های اقتصادی دسترسی به دریا شناسایی فرصت های متعددی است که این مزیت برای مردم ایجاد میکند. گسترش کسب و کار های مرتبط با ماهیگیری اولین فرصتی است که دسترسی به دریا برای کشورها ایجاد میکند.

حرکت به سمت ماهیگری پیشرفته و فراهم کردن شرایط مهارت آموزی در این حوزه در کنار ساماندهی به بازار کار ماهیگیران و بهبود شرایط دسترسی ماهیگیران به بازار فروش محصولات، از جمله اقداماتی است که برای توسعه بخش ماهیگیری لازم و ضروری است. در غیر اینصورت بخش قابل توجهی از ظرفیت ماهیگیری بلا استفاده خواهد ماند.

علاوه بر این تسهیل و توسعه ماهیگیری در قفس در بستر دریا نیز میتواند به رونق هرچه بیشتر بخش ماهیگیری بینجامد. در دنیای امروز کشورهای پیشرفته در حوزه ماهیگیری تنها به استفاده از ظرفیت موجود در دل دریا بسنده نمی کنند و علاوه بر آن از روش های دیگری برای آبزی پروری به منظور پروش انواع ابزیان استفاده میکنند. ماهیگیری در قفس و یا پرورش دیگر آبزیان از جمله میگو در بستر دریا میتواند تولید بخش ماهیگیری کشورها را به مراتب افزایش دهد.

دریا منبع بی پایان تولید انرژی پاک

امروزه تولید برق از انرژی موجود در دریا نیز به یکی از روش های معمول تولید انرژی های تجدیدپذیر تبدیل شده و بسیاری از کشورها با استفاده از ظرفیت دسترسی به دریا دست کم بخشی از انرژی مورد نیاز شهرهای ساحلی خود را از این طریق تأمین می‌کنند.

رونق گردشگری ساحلی ظرفیت دیگر دسترسی به دریا

فرصت دیگر دسترسی به دریا جذب گردشگران داخلی و خراجی است که علاقمند به استفاده از تفریحات ساحلی هستند. بخش گردشگری امروزه سهمی قابل توجه از تولید ناخالص داخلی کشورها دارد و در این میان گردشگری ساحلی یکی از بخش های اصلی صنعت گردشگری محسوب میشود. بنابراین یکی از فرصت های اصلی دسترسی به دریا، فراهم شدن امکان رونق بخش گردشگری و ایجاد اشتغال در این حوزه است.

توسعه برنامه ریزی شده ساخت ویلاهای ساحلی به عنوان یک فرصت و ضرورت

جاذبه های دریا برای مردم یک کشور موجب میشود تقاضا در بازار مسکن و به طور خاص ویلاهای ساحلی در شهرهای ساحلی بیشتر از جمعیت این شهرها باشد. بنابراین به منظور جلوگیری از اثرات منفی افزایش تقاضا بر زندگی افراد محلی، مدیریت بازار مسکن در شهرهای ساحلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما از طرف دیگر این تقاضای گسترده برای ساخت و استفاده از منازل مسکونی در شهرهای ساحلی، یک فرصت برای توسعه بیشتر این شهرها به شمار میرود.

ظرفیت دریا میتواند تولید و اشتغال گسترده ای برای یک کشور ایجاد نماید

با توجه به آنچه گفته شد واضح است که استفاده از ظرفیت های دسترسی به دریا در حوزه های ماهیگری و آبزی پروری، تولید انرژی، گردشگری و بخش ساختمان میتواند تولید و اشتغال گسترده ای برای یک کشور به ارمغان بیاورد.

علاوه بر این در صورت توجه مناسب به ظرفیت دریا و استفاده از آن رفع محرومیت از استان های ضعیف تر که استاندارد زندگی پایین تری دارند نیز محقق خواهد شد.

منبع: پایگاه تحلیلی چارچوب اقتصادی جدید (نیو اکونومیکس فاندیشن)



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.