به گزارش مسیر اقتصاد( مسیر اقتصاد)، اولین فروشگاه زنجیره ای ایران یعنی فروشگاه های تعاونی مصرف سپه، در سال ۱۳۲۸ پایه گذاری شد.
در سال ۱۳۸۴ نیز برای اولین بار یک فروشگاه فرانسوی-اماراتی در ایران مجوز تاسیس گرفت و در سال ۱۳۸۸ با نام هایپراستار در غرب تهران افتتاح شد.
اما در سال های اخیر، فروشگاه های زنجیره ای جدید بسیاری در کشور از فروشگاه های هایپر گرفته تا فروشگاههای کوچک محلی و فروشگاه های تخفیفی شروع به کار کرده اند. با تولد این فروشگاهها و کارآمدتر شدن آنها به مرور زمان، امروز مردم می توانند کالاهای خود را با قیمت های ارزان تر خریداری نمایند.
بهبود نظام توزیع و حذف واسطه ها، هدف فروشگاه های زنجیره ای
در این زمینه «امیر خسرو فخریان» رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای با بیان اینکه سرمایه گذاری های مناسبی در بخش تولید انجام شده است، گفت: صاحبان صنایع ضمن به روز نمودن تکنولوژی های تولید، کار را به دست نسل های جوان تر سپرده اند و زنجیره تولید و توزیع کالا در کشور به مرور در حال گذر از شرایط سنتی به مدرن است.
رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای با بیان اینکه تلاش فروشگاه ها در جهت حذف واسطه هاست، گفت: بهبود نظام توزیع نیازمند آن است که سامانه های مناسبی به این منظور تعریف و ساماندهی شود که ایجاد فروشگاه ها یکی از این گام هاست.
ایجاد ۲۵ هزار شغل ازطریق فروشگاه های زنجیره ای
وی در خصوص اشتغال زایی فروشگاه های زنجیره ای نیز گفت: به ازای هر ۲۰۰ متر فروشگاه ۸ تا ۱۰ نفر اشتغال مستقیم وجود دارد و در حال حاضر در کل کشور ۲۵ هزار نفر به طور مستقیم در فروشگاه های زنجیره ای مشغول به کار هستند.
مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش سهم فروشگاه های زنجیره ای در بازار کشور را ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: حجم بازار خرده فروشی کشور ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که می توان گفت سهم فروشگاه های زنجیره ای از این میزان معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
نیازی به حضور فروشگاه های زنجیره ای خارجی نیست
رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای درباره حضور شرکت های خارجی در بازار فروشگاه های زنجیره ای، گفت: با دولت باید هماهنگی های لازم انجام شود تا این کشورها برای سرمایه گذاری در اموری که نیاز داریم وارد شوند و در بخش هایی که ما خودمان می توانیم فعالیت کنیم نیاز به حضور خارجی ها نیست.
وی با بیان اینکه ورود خارجی ها در انتقال تکنولوژی و توزیع مفید است، افزود: البته ما پیشنهاداتی نیز به دولت دادیم که کشورهای متقاضی در حد ایجاد و احداث فروشگاه های بزرگ فعالیت کنند؛ چرا که در داخل کشور توان توسعه فروشگاه ها وجود دارد.
فخریان تاکید کرد: صنعت خرده فروشی صنعت مهمی است که نباید آن را به کشورهای دیگر واگذار کنیم؛ چرا که آمار مصرف موضوع مهمی است که نباید به دست کشورهای خارجی برسد.(۱)
تقاضای کشورهای اروپایی، آسیایی و عربی برای تاسیس فروشگاه زنجیره ای در ایران
لازم به ذکر است چندی پیش رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اعلام آمادگی شرکت های خارجی برای راه اندازی فروشگاه های بزرگ زنجیره ای در کشور خبر داد.
به گفته خسروتاج، تاکنون از کشورهای آلمان، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده که در دست بررسی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از درخواست برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز در این زمینه خبر داده است.
در این زمینه شرکت بی جی اف ریتیل، اداره کننده بزرگترین سوپرمارکت های زنجیره ای کره جنوبی با برند سی یو اعلام کرده است که قراردادی با یک شرکت ایرانی به امضا رسانده که اولین قرارداد یک سوپرمارکت زنجیره ای کره جنوبی برای توسعه فعالیت هایش در خارج از این کشور به شمار می رود.
همچنین مدیرکل شرکتهای یاتاش در افتتاحیه یکی از شعبه های خود با ابراز علاقه نسبت به ایرانیها گفته است: «ایران نور چشم ماست؛ ایرانیان را با تمام وجود دوست داریم، به همین دلیل، بیشترین شعبههای شرکت بینالمللی یاتاش در ایران قرار گرفتهاند»
قرار دادن بازار خرده فروشی در اختیار خارجی ها بدون قاعده گذاری، توان داخلی را به حاشیه می برد
این اخبار نشان دهنده ی این است که کشور های خارجی به شدت دنبال این هستند که در زمینه ی خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای در ایران فعالیت گسترده داشته باشند.
باید توجه داشت که بازار خرده فروشی که در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای داخلی به آن ورود کرده اند، بازار بزرگی است؛ این بازار به نوعی تقاضا و مصرف را در کل کشور مدیریت می کند. لذا قرار دادن این بازار بزرگ در اختیار شرکت های خارجی بدون هیچ ضابطه و شرایط، آن هم در زمانی که شرکت های داخلی در این زمینه فعال هستند، ظرفیت های تولید و اشتغال کشور را در اختیار فروشگاه های خارجی قرار می دهد و موجب افزایش واردات کالا به کشور می شود.
بنابراین ضروری است در این زمینه دقت شود که به جای اجازه ورود فروشگاه های خارجی به کشور، راه برای گسترش فعالیت ها شرکت های داخلی هموار شود.
پینوشت:
۱. منبع: ایرنا