سیدرضا فاطمی امین معاون وزیر سابق صنعت و کارشناس حوزه بازرگانی در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، تاثیر ورود فروشگاه های زنجیره ای خارجی به کشور را تشریح کرد.
کسب اطلاعات از بازار و واردات محصول متناسب، کارویژه فروشگاه های خارجی
فاطمی با بیان اینکه چند نکته در رابطه با ورود فروشگاه های زنجیره ای خارجی به کشور وجود دارد، گفت: نکته اول اینکه در حال حاضر در واقع بازار بسیار مهم تر از تولید است. یعنی کسانی که اطلاعات بازار را دارند و سلایق مصرف کنندگان را می شناسند و شبکه توزیع دارند، خیلی بهتر می توانند محصولات خود را عرضه کنند و به فروش برسانند.
وی افزود: زمانی که کشور های خارجی در زمینه خرده فروشی و فروشگاه های زنجیره ای به کشور ما ورود پیدا کنند، می توانند از بازار ایران اطلاعات کسب بکنند و بر اساس آن محصولات متناسب را وارد کنند.
باز شدن راه برای واردات محصول و ذائقه سازی
فاطمی در ادامه گفت: نکته دوم این است که آنها می توانند از این اطلاعات به عنوان معبری برای واردات محصولات خودشان استفاده کنند. مثلا اگر برندی در ایران تعداد زیادی فروشگاه زنجیره ای در کشور ایجاد کرد، نه تنها از علائق مردم ایران مطلع می شود بلکه می تواند تولیدکنندگان ایرانی را نیز مدیریت کند چون در حال حاضر بازار می تواند روند تولید را مشخص کند.
وی افزود: همچنین این فروشگاه ها می توانند زمینه افزایش واردات محصولات کشور های خارجی را فراهم کنند.
معاون وزیر سابق صنعت گفت: به عبارتی شبکه فروش مهمترین قدرت و اطلاعات را دارد که می تواند بر نوع کالای تولیدی، کیفیت کالای تولیدی، برند سازی کالاهای کشورهای خارجی تاثیر بگذارد و در واقع بازار را در اختیار کشور های خارجی قرار بدهد.
ترویج فرهنگ مصرف گرایی
فاطمی گفت: یکی دیگر از تاثیرات ورود فروشگاه های خارجی این است که آن ها می توانند فرهنگ مصرف گرایی را در جامعه ایجاد کنند، یعنی محصولات لوکسی را وارد کرده و در بازار کشور عرضه کنند. در حقیقت این فروشگاه های زنجیره ای می توانند فرهنگ و اقتصاد خود را بر کشور ما تحمیل کنند.
فرصت اشتغال در اختیار خارجی ها قرار می گیرد
وی در ادامه افزود: از طرف دیگر در کشور ما فروشگاه های زنجیرهای متعددی وجود دارد که می توانند پاسخگوی نیاز کشور باشند و هم چنین می توانند فعالیت خود را گسترش دهند.
این کارشناس حوزه بازرگانی گفت: با ورود فروشگاه های زنجیره ای خارجی، ظرفیت هایی که در کشور در زمینه شبکه توزیع و فروش وجود دارد از فروشگاههای داخلی گرفته شده و در اختیار خارجی ها قرار می گیرد که این مانع گسترش فروشگاه های زنجیره ای داخلی و بخش خصوصی می شود.
فاطمی در پایان تاکید کرد: به عبارتی فرصت تولید و اشتغال به جای استفاده از ظرفیت های داخلی، در اختیار خارجی ها قرار داده می شود.