۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۸۰۳۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰ دسته: پول و بانک
۰

امکان خلق پول بدون پشتوانه برای اقتصاد آمریکا موجب شده است توسعه شرکت های آمریکایی به منابع استقراضی وابسته باشد که موجب کاهش مقاومت اقتصادی این شرکت ها و همچنین کاهش تاب آوری اقتصاد آمریکا شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد امکان خلق پول آسان و انتشار اوراق قرضه دلاری در طول دهه های اخیر کمک زیادی به اقتصاد آمریکا کرده ولی انباشت این میزان از بدهی برای آمریکا، ضررهای زیادی دارد که به مرور زمان افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر توسعه شرکت های آمریکایی برپایه منابع استقراضی ارزان قیمت حاصل شده که موجب کاهش مقاومت اقتصادی این شرکت ها و همچنین اقتصاد آمریکا شده است.

بدهی آمریکا مختص دولت این کشور نیست

دولت آمریکا هرساله بخش قابل توجهی از کسری بودجه خود را با انتشار اوراق قرضه و افزایش میزان بدهی انباشت شده خود پوشش میدهد. با اینحال در حال حاضر در آمریکا بدهی گسترده و رشد بر پایه بدهی تنها مختص دولت این کشور نیست و ترازنامه های شرکت های آمریکایی نیز نشان از بدهی این شرکت ها دارد.

در حال حاضر بررسی ترازنامه های شرکت های آمریکایی نشان از آن دارد که این شرکت ها مجموعا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار بدهی انباشت دارند. امکان استقراض این میزان از منابع مالی در عمل توانسته است تأثیر قابل توجه در عملکرد شرکت های آمریکایی داشته باشد درحالیکه شرکت های فعال در دیگر کشورهای جهان امکان استقراض منابع مالی در این حجم عمده را ندارند.

شرکت های آمریکایی سرمست از منابع استقراضی هستند

روند افزایش بدهی شرکت های آمریکایی به قدری نگران کننده بوده که نهادهای بین المللی همچون صندوق بین المللی پول نیز در خصوص این مسئله به آمریکا هشدار داده اند. صندوق بین المللی پول اخیرا در بیانیه ای با تأکید بر ضرورت کاهش میزان استقراض شرکت های آمریکایی، این شرکت ها را به افراد سرمستی تشبیه کرده است که در حال باده نوشی از منابع استقراضی هستند و به فکر عواقب آن نیستند.

نظام مالی ناپایدار، تضعیف نظام مالیاتی و وابستگی به منابع استقراضی سه مشکل اقتصاد آمریکاست

عادت به منابع استقراضی ارزان قیمت برای توسعه فعالیت ها موجب شده است شرکت های آمریکایی در طول سال های اخیر هیچ توجهی به عدم تعادل موجود در ترازنامه خود نداشته باشند و به روند استفاده از منابع استقراض ادامه دهند.

این روند به مرور زمان سه مشکل عمده را برای اقتصاد آمریکا در پی داشته است: ایجاد یک نظام مالی ناپایدار و در آستانه فروپاشی؛ تضعیف نظام مالیاتی و ایجاد درآمد از مالیات؛ و وابستگی به منابع استقراضی حاصل از انحصار در انتشار بدون پشتوانه دلار.

وجود چنین مشکلات ساختاری در اقتصاد آمریکا موجب شده است تغییر این روند نیز بسیار دشوار باشد و مشکلات و مصائب گسترده دیگری همچون کاهش رقابت پذیری و کاهش سود شرکت های آمریکایی، برای اقتصاد آمریکا به همراه داشته باشد.

نسبت بدهی خالص به سود سالانه شرکت های آمریکایی بسیار بالاست

آنچه در زمینه ترازنامه شرکت های آمریکایی مهم است نسبت خالص بدهی (بدهی منهای دارایی نقد) به سود سالانه آن هاست. در حال حاضر این نسبت برای ۵۰۰ شرکت آمریکایی عضو لیست S&P در حدود ۱.۵ است. این میزان نه تنها در مقایسه با شرکت های بین المللی دیگر کشورهای جهان مقدار بالایی محسوب میشود و نشان دهنده میزان بدهی گسترده شرکت های بزرگ آمریکایی است، بلکه روند آن نیز در طول چند سال اخیر به شدت صعودی بوده است.

خلق دلار بدون پشتوانه، عامل افزایش رشد استقراضی

در حال حاضر به دلیل امکان خلق دلار بدون پشتوانه در نظام بانکی آمریکا، بسیاری از شرکت های آمریکایی توانسته اند با استفاده منابع استقراضی به توسعه فعالیت های خود بپردازند. اما این روش توسعه بسیار شکننده است. زمانی که هزینه تأمین مالی در اقتصاد آمریکا بالا برود، وابستگی شرکت ها به منابع استقراضی عواقب وخیمی برای آن ها در پی خواهد داشت و حتی میتواند منجر به ورشکست شدن بسیاری از شرکت های آمریکایی شود.

با شروع روند دلارزدایی از اقتصاد، تاب آوری اقتصاد آمریکا به شدت کاهش می یابد

در حال حاضر روند کنار گذاشتن دلار از نظام مالی جهانی آغاز شده و این روند میتواند به انحصار آمریکا در خلق بدون پشتوانه دلار پایان دهد. در این صورت هزینه تأمین مالی شرکت های آمریکایی نیز به شدت افزایش خواهد یافت. بنابراین میتوان گفت وابستگی رشد و توسعه شرکت ها به منابع استقراضی مقاومت پذیری این شرکت ها در برابر تکانه های اقتصادی را کاهش داده و به نوعی تاب آوری کل اقتصاد آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است.

مردم آمریکا نیز در بدهی عمده این کشور سهیم هستند

از طرف دیگر مردم آمریکا نیز عمدتا خریدهای زیادی بدون داشتن سرمایه اولیه انجام داده اند و بخش قابل توجهی از درآمد ماهانه خود را صرف پرداخت اقساط بانکی میکنند. در واقع مردم آمریکا نیز بر پایه توانایی خلق دلار بدون پشتوانه توانسته اند به میزان قابل توجهی وام بانکی دریافت کنند و در حال حاضر یکی از مقروض ترین مردم جهان به شمار میروند.

منبع: اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.