۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۹۹۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

در سال ۲۰۱۶ میلادی ظرفیت نیروگاه های هسته‌ای کشورهای جهان به ۳۹۲ هزار مگاوات رسید که بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ است. با اینحال روند استفاده کشورها از انرژی هسته‌ای در حال افزایش است و طبق پیش بینی خوشبینانه تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارشی که اخیرا توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده میزان استفاده کشورها از انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۵۰ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی در حدود ۱۲۳ درصد افزایش خواهد داشت.

در این گزارش سناریوهای مختلفی برای استفاده کشورها از انرژی هسته ای در نظر گرفته شده است که در کمترین حالت نیز بعد از چند سال وقفه، در آینده نزدیک میزان استفاده کشورهای جهان از انرژی هسته‌ای روندی صعودی خواهد داشت. این درحالیست که در سناریوی خوشبینانه میزان استفاده از انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۴۲ درصد، تا سال ۲۰۴۰ میلادی ۸۳ درصد و تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۱۲۳ درصد افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر کشورهای جهان به دلیل مضرات زیست محیطی سوخت های فسیلی به دنبال جایگزین های مناسب برای تولید برق هستند. تولید برق هسته‌ای میتواند جایگزینی مناسب برای سوخت های فسیلی باشد.

با اینحال طبق این گزارش بزرگترین چالش های افزایش استفاده از انرژی هسته‌ای توسط کشورها در سال های آینده، همراه نمودن مردم در استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای، بهبود روش های تأمین مالی و همچنین ایجاد بازار تقاضا برای برق تولید شده از انرژی هسته‌ای خواهد بود.

از طرف دیگر در راه اندازی یک رآکتور هسته‌ای دو مسئله وجود دارد که نگرانی مردم و مسئولین کشورها را به همراه دارد. این دو مسئله عبارتند از افزایش ایمنی نیروگاه های هسته‌ای و همچنین مدیریت مناسب پسماندهای مضر حاصل از تولید برق هسته‌ای.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی چنانچه کشورهای جهان بتوانند برای دو معضل ایمنی نیروگاه ها و مدیریت پسماندها چاره ای مناسب بیندیشند، روند تولید انرژی هسته‌ای افزایش قابل توجهی را در سال های آینده تجربه خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ظرفیت نیروگاه های هسته‌ای کشورهای جهان به حدود ۳۹۲ هزار مگاوات رسید که بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ است. با اینحال روند استفاده کشورها از انرژی هسته‌ای در حال افزایش است و کشورها در تلاشند تا بخش بیشتری از برق مورد نیاز خود را از انرژی هسته‌ای تولید نمایند.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.