۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۸۳۷ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

ترکیه و قطر ۱۵ توافقنامه تجارت دوجانبه در زمینه های مواد غذایی، ساختمانی، داروسازی و حمل و نقل امضا کردند. از زمان تحریم قطر توسط کشورهای عربی، ترکیه بیش از ۲۲۰ هواپیما مواد و کالاهای مورد نیاز روزانه قطر را به این کشور ارسال نموده است. صادرات این کشور به قطر طی ماه های اخیر ۵۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، بنابر اطلاعیه اتاق بازرگانی قطر، روز شنبه ترکیه و قطر ۱۵ موافقت نامه تجارت دوجانبه به منظور همکاری در زمینه صنایع غذایی، ساختمانی و صنعت داروسازی امضا کرده اند.

صالح حمد الشرقی رئیس اتاق بازرگانی قطر گفته است که توافقنامه های تجاری که در اصل در ماه آگوست میان دو کشور مطرح شده و مورد توافق قرار گرفته بودند، به طور رسمی امضا شدند.

الشرقی بیان کرده است که علاوه بر بخش های غذایی و ساختمانی، موافقت نامه هایی مربوط به حمل و نقل، تدارکات و صنایع پلاستیک نیز امضا شده است.

صادرات ترکیه به قطر در ماه ژوئن ۲۰۱۷ به ۵۲.۴ میلیون دلار رسیده است، در حالی که در ماه مه ۲۰۱۷، میزان ۳۶.۲ میلیون دلار بوده است. واردات ترکیه از قطر نیز در ماه ژوئن به ۲۳.۷ میلیون دلار رسیده است و در ماه مه برابر با ۱۹.۶ میلیون دلار بوده است.

طی ماه های اخیر، صادرات ترکیه به قطر ۵۱ درصد افزایش داشته است و میزان حجم تجارت دوجانبه میان دو کشور ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

از ۶ ژوئن، هنگامی که قطر توسط کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، بحرین و یمن محاصره شده، ترکیه بیش از ۲۲۰ هواپیما مواد و کالاهای مورد نیاز روزانه قطر را به این کشور ارسال نموده است.

این درحالیست که ایران هنوز اقدام قابل توجهی در استفاده از بازار قطر انجام نداده است.

منبع: دیلی صباح



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.