۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۴۰۵ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

در حال حاضر روسیه به طور کاملا واضح یک سیاست را در زمینه تبادلات مالی خود دنبال میکند و آن خرید و ذخیره گسترده طلای فیزیکی به منظور راه اندازی یک نظام مالی با پشتوانه طلا و همچنین حذف دلار از مبادلات مالی و تجاری خود است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت مردان آمریکایی در یکی از آخرین اقدامات خود، دوباره تحریم های جدیدی علیه روسیه و ایران وضع کرده اند.

آن ها تلاش میکنند با کمک رسانه هایشان جایگاه روسیه و ایران را در جهان شیطانی و خراب کارانه جلوه دهند تا به طریقی بتوانند اقدامات خود علیه این کشور ها را توجیه نمایند.

در حالیکه دلیل اصلی آمریکا در وضع تحریم علیه روسیه، اقدامات این کشور در جهت تضعیف جایگاه آمریکا و کنار گذاشتن دلار است اما روسیه در آینده ای نزدیک با تضعیف بیشتر جایگاه جهانی دلار، ضربه سختی به آمریکا خواهد زد.

مشکل اصلی آمریکا با روسیه، حرکت روسیه به سمت کنار گذاشتن دلار

دولت مردان آمریکایی اخیرا قانون وضع تحریم علیه روسیه، ایران و کره شمالی را تصویب کرده اند. دلیل اصلی این کشورها در وضع تحریم علیه روسیه، اقدامات خراب کارانه روسیه علیه آمریکاست.

دولت مردان آمریکایی این نکته را به درستی تشخیص داده اند، اما مسائلی همچون حملات سایبری و یا مداخله در انتخابات اقدامات محوری روسیه در راستای مقابله با آمریکا نیست.

این موارد تنها بهانه ای است که قانون گذاران و دولت مردان آمریکایی از آن ها برای فریب افکار عمومی استفاده میکنند تا بتوانند اقدامات خود علیه روسیه را توجیه نمایند.

سلاح های جنگی و تورم حاصل از چاپ دلار، صادرات آمریکا به کشورهای جهان است

در حال حاضر بیشترین صادرات آمریکا به دیگر کشورهای جهان سلاح های جنگی و تورم حاصل از رواج دلار است.

در واقع رواج دلار در جهان این امتیاز را در اختیار آمریکا قرار داده که بتواند به طور گسترده به چاپ دلار بپردازد و به جای اینکه تورم حاصل از خلق گسترده پول را در داخل آمریکا احساس کند، آن را به دیگر کشورهای جهان صادر نماید.

به همین دلیل آمریکا از هیچ اقدامی برای حفاظت از این قدرت خود دریغ نمیکند.

روند کنار گذاشتن دلار از نظام مالی جهان آغاز شده است

اما حقیقت آن است که کشورهای جهان روند کنار گذاشتن دلار از تجارت جهانی و تضعیف تسلط آمریکا بر نظام مالی جهان را آغاز کرده اند که روسیه نیز یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است.

بنابراین سیاستمداران آمریکایی درست تشخیص داده اند که روسیه در حال اقدامات خرابکارانه علیه آمریکاست، اما این مهم ترین اقدام روسیه در این زمینه، حرکت در راستای کنار گذاشتن دلار است و حملات سایبری و یا دخالت در انتخابات این کشور تنها بهانه ای برای پوشش این واقعیت مهم است.

مشکل اصلی آمریکا اقداماتی است که کشور روسیه با همکاری چین انجام میدهد. کشورهای روسیه و چین اقدامات متعددی برای پایان دادن به قدرت پترودلار (پایان دادن به رسم دیرینه خرید و فروش نفت و دیگر حامل های انرژی با دلار آمریکا) انجام داده اند و علاوه بر این بخش قابل توجهی از تبادلات مالی دوجانبه خود با دیگر کشورهای جهان را بدون واسطه دلار انجام میدهند.

کنار گذاشتن دلار و خرید طلا، سیاست روشن روسیه برای ضربه زدن به آمریکا

در حال حاضر روسیه به طور کاملا واضح یک سیاست را در زمینه تبادلات مالی خود دنبال میکند و آن خرید و ذخیره گسترده طلای فیزیکی به منظور راه اندازی یک نظام مالی با پشتوانه طلا و همچنین حذف دلار از مبادلات مالی و تجاری خود است.

این سیاست در چند سال اخیر و در پی استفاده بی رویه آمریکا و دیگر کشورهای غربی از ابزار تحریم به یکی از مهمترین سیاست های دولت روسیه تبدیل شده است.

سیاستمداران و دولت مداران روسیه معتقدند دلار نقطه ضعف اساسی آمریکاست. استراتژیست های روسیه دریافته اند که نزول قدرت دلار چه از نظر نرخ برابری و چه از نظر جایگاه جهانی ضررهای متعدد و سنگینی را برای اقتصاد آمریکا به دنبال خواهد داشت. از این رو در حال حاضر تضعیف دلار یکی از سیاست های راهبردی روسیه به منظور ضربه زدن به آمریکا در مقابله با این کشور است.

طبق اخباری که در رسانه های بین المللی منتشر میشود، اقتصاددانان پیش بینی کرده اند در سال جاری و سال های آتی به مرور از ارزش دلار کاسته شود. از این رو کشورهایی نظیر روسیه و چین به خرید گسترده طلا روی آورده اند تا بتوانند از این طریق به مرور وابستگی خود به دلار را کاهش دهند.

نظام مالی جهانی در حال تغییر است

نظام مالی جهانی در حال حاضر شاهد تغییرات گسترده ای است. دولت هایی نظیر روسیه و چین با ایجاد راهکاری های پولی و مالی دوجانبه و همچنین بخش خصوصی با راه اندازی پول های الکترونیکی در حال برهم زدن نظمِ مبتنی بر دلارِ نظام مالی جهانی هستند.

در چنین شرایطی اگر سیاستمداران و دولت مردان آمریکایی خود را برای آنچه به زودی رخ خواهد داد آماده نکنند، اقتصاد آمریکا ضربه شدیدی از تضعیف جایگاه دلار تجربه خواهد کرد؛ ضربه ای که ممکن است به فروپاشی اقتصاد آمریکا منجر شود.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.