۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۳۵۳ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

سازمان های جدید آسیایی از جمله شانگهای و نهادهایی از جمله بانک زیرساخت آسیا، در کنار حرکت این کشورها به سمت حذف دلار از مبادلات و جایگزین کردن ارزهای ملی، عرصه را بر فعالیت نهادهای بین المللی غربی تنگ کرده است؛ پیش بینی می شود به زودی این سازمان ها و نهادهای آسیایی جایگزین نمونه های غربی خود شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، به نظر می رسد که شکل گیری اتحادیه های اقتصادی در آسیا و تجدید ساختارهای منطقه ای، در حال ایجاد یک پارادایم مالی و اقتصادی جهانی جدید بوده و ساختارهای مالی و اقتصادی کنونی که تحت سلطه آمریکا و متحدانش بوده، در حال تغییر می باشد.

بنابراین حتی اگر هیچ اتفاق قابل توجهی نیز نیفتد، باز هم این تغییرات آینده ساختارهای مالی و اقتصادی جهان را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد.

جاده ابریشم چین و عضویت هند و پاکستان در سازمان شانگهای، دو اتفاق مهم در جهان

به عنوان نمونه، در ماه های گذشته دو رویداد مهم اتفاق افتاده که آینده ساختارهای مالی و اقتصادی جهانی را متحول خواهد کرد. اتفاق اول راه اندازی پروژه جاده ابریشم است که پایه های ارتباط فیزیکی و الکترونیکی تجارت بین کشورهای عضو را ایجاد خواهد کرد و این درحالی است که همکاری های تجاری ستون فقرات توسعه پایدار است.

اتفاق دوم پذیرش پاکستان و هند به عنوان اعضای اصلی نشست سالانه سازمان همکاری های شانگهای بوده که یک منطقه بزرگ را ایجاد می کند و باعث گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی و تجاری کشورهای عضو با یکدیگر شده و در کنار آن کمک فراوانی به پروژه جاده ابریشم و سایر پروژه های منطقه ای خواهد کرد.

بانک زیرساخت آسیا، جایگزینی برای بانک های بین المللی تحت سلطه غرب

همچنین در کنار این اتفاقات بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی نیز آماده است تا تأمین مالی و حمایت از پروژه های جاده ابریشم و سایر پروژه ها را فراهم کرده و نیاز به سازمان های مالی بین المللی که تحت اوامر کشورهای غربی می باشند را از بین ببرد.

ایجاد نظام پولی جدید توسط کشورهای آسیایی، اقدام مهم دیگر

در کنار این رویداد ها و بسترهای ایجاد شده، اکثر کشورهای آسیایی نیز تمایل دارند تا یک نظام پولی جدید ایجاد شود که این به تنهایی می تواند شکل گیری سازمان های مالی چندملیتی موازی با بانک ها و سازمان های مبتنی بر دلار را حمایت کند.

۷ بستر مهم آسیایی که جایگزین نمونه های جهانی می شوند

فهرست بسترهای موجود در این زمینه بسیار طولانی است. لذا در آسیا بسترها و ابزارهای مالی لازم برای خدمت رسانی به جاده ابریشم و سایر پروژها وجود دارد و به راحتی می تواند جایگزین ساختار های ایجاد شده بعد از کنفرانس برتون وودز شود.

به عنوان نمونه چند مورد از این سازمان ها و بسترهای مالی در زیر آورده شده است:

بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیایی جایگزین صندوق بین المللی پول

بانک بریکس جایگزین بانک جهانی

پیام رسان مالی CIPS چین، SPFS روسیه و … جایگزین سوئیفت

بورس طلای شانگهای جایگزین بازار طلای LBMA و COMEX

مؤسسات رتبه بندی اعتباری ACRA و Dagong جایگزین Standard و Poors، Moody’s و Fitch

کارت های اعتباری از قبیل JCB جایگزین کارتهای اعتباری Mastercard، Visa، Amex – Union Pay

بانک مرکزی چین در آسیا جایگزین فدرال رزرو آمریکا

با این اوصاف به نظر می رسد که یک تغییر بزرگ جهانی امکانپذیر می باشد، چراکه تمام بسترها در حال حاضر برای این اتفاق فراهم گشته یا بزودی شکل خواهد گرفت.

همچنین با توجه به واقعیت های اقتصادی آینده مانند تجارت بوسیله ارزهای ملی، یوآن چین یا طلا برای کشورهای حوزه جاده ابریشم، کشورهای عضو بریکس و کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای، تغییرات در سیستم مالی بین المللی گسترده تر خواهد شد.

جمعیت ۳ میلیارد نفره سازمان همکاری شانگهای

اکنون مجموع جمعیت سازمان های آسیایی بسیار زیاد شده و باعث افزایش اتحاد برای ایجاد تغییرات اساسی در ترتیبات مالی بین المللی و افزایش نقش همه کشورها در این ترتیبات شده است. به عنوان نمونه جمعیت سازمان همکاری شانگهای بعد از پیوستن هند و پاکستان به بیش از ۳ میلیارد نفر رسیده است.

همراهی با بسترهای جدید اقتصاد جهانی نیاز به حذف دلار دارد

با این اوصاف به زودی ریسک اقتصادی بیرونی برای کشورهای جهان در تجارت بوسیله دلار و در بسترهای کنونی نظام مالی جهانی افزایش خواهد یافت و برای جبران این ریسک باید توجه به سایر سازمان ها و ترتیبات جدید و جایگزین افزایش یافته و نقش دلار نیز تا حد زیادی در مبادلات کاهش یابد و ارزهای ملی جایگزین آن شوند.

استفاده از ارزهای ملی مزایای زیادی را خواهد داشت که عملا می تواند کشورهای آسیایی و کشورهای حوزه جاده ابریشم را با هم مرتبط و متحد نماید. زیرا استفاده از این ارزها برای تجارت بسیار امن، کارآمد و پایدارتر بوده و یک سیستم مالی بهتری را فارغ از تهدیدات و محدودیت های سیاسی ایجاد خواهد کرد.

استفاده از ارزهای ملی، بسترهای جدید را تقویت می کند

چند ماه پیش وانگ جون از مرکز مبادلات بین المللی چین گفته بود که از آنجایی که چین وارد یک دوره مهم تحول اقتصادی شده، وقت آن است تا امنیت مالی افزایش یافته و درک بهتری از تعاملات اقتصادی و مالی واقعی شود. اگرچه بحران مالی آسیا و بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ پشت سر گذاشته شده، اما حوادث پیش روی حاصل از عدم پیشگیری ریسک های مالی جهانی به سرعت فروپاشی اقتصاد جهانی را بدنبال خواهد داشت.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی، کشورهای آسیایی برای فعالیت های مالی خود در پروژه جاده ابریشم و سایر پروژه ها باید از ارزهای جایگزین دلار استفاده کرده و زیرساخت های مالی پایدارتر و با امنیت بالاتری را ایجاد کنند و به طور کلی کشورهای آسیایی برنامه های منظمی را برای طراحی سیستم مالی و اقتصادی جدید در مقابل سیستم مالی غربی داشته باشند.

منبع: آسیاتایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.