۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۳۴۲ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه به طور جدی به دنبال آن است که سیاست هایی همچون جایگزینی واردات و کاهش وابستگی به دلار است تا تحریم های آمریکا را بی اثر نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا به تازگی تحریم های جدیدی علیه کشورهای روسیه، ایران و کره شمالی وضع کرده است. کشور روسیه نیز در تلاش است تا با اعمال سیاست های مختلف علاوه بر مقاوم سازی اقتصاد در برابر تحریم های آمریکا، پاسخ محکمی به اقدامات ضد روسی این کشور بدهد.

در همین راستا آقای سرگی ریابکوف، معاون وزیر خارجه کشور روسیه در مصاحبه ای اعلام کرده است که مهمترین پاسخ روسیه به تحریم های آمریکا کاهش وابستگی به دلار در نظام مالی است که مشکلات متعددی را برای اقتصاد روسیه ایجاد کرده است.

برنامه روسیه بی اثر سازی تحریم هاست

آقای ریابکوف در این رابطه گفته است: «روسیه به طور جدی به دنبال آن است که با اعمال سیاست هایی همچون جایگزینی واردات و کاهش وابستگی به دلار تحریم های آمریکا را بی اثر نماید. در حال حاضر آمریکا از سلطه دلار در تجارت جهانی بیشترین استفاده را میبرد و هر زمان که بخواهد دیگر کشورها را تحریم مالی و دلاری میکند. در چنین شرایطی بهترین کار برای کاهش اثرگذاری تحریم های آمریکا و همچنین پاسخگویی به اقدامات این کشور کاهش وابستگی به دلار است.»

تحریم های آمریکا علیه روسیه سابقه ای طولانی دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز بعد از بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، آمریکا تحریم های جدیدی علیه روسیه وضع کرد. روسیه نیز در آن زمان با تحریم های متقابل و وضع ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی پاسخ آمریکا را داد.

یکی از تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۴ قطع اتصال کارت های اعتباری بانک های روسی در بانک های جهانی بود. از آن زمان روسیه نیز نظام پرداخت ملی خود را راه اندازی کرد تا علاوه بر رفع مشکلات تبادلات خارجی، بتواند نظام پرداخت جهانی مخصوص به خود را داشته باشد.

در حال حاضر نیز آمریکا تحریم های جدیدتری علیه روسیه وضع کرده و مسئولین کشور روسیه به دنبال آن هستند تا با اقداماتی که مهمترین آن کاهش بیشتر وابستگی به دلار است، پاسخ تحریم های آمریکا را بدهند.

این درحالی است که بانک مرکزی ایران هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.