۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۲۱۰ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲ دسته: کشاورزی
۰

برداشته شدن عوارض صادرات فله‌ای زعفران از نگاه فعالان این بخش، می‌تواند در افزایش صادرات زعفران اثر قابل توجهی داشته باشد. با این حال این افزایش لزوما به نفع کشور نیست چرا که منجر به صادرات بدون ارزش افزوده بیشتر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، چند سالی هست که صادرات زعفران ایرانی به عنوان بهترین نمونه این محصول در جهان با کاهش محسوسی روبرو است. پیش بینی های کارشناسان اما نشان می دهد که صادرات این محصول در ماه های آتی افزایش خواهد یافت.

در همین خصوص محسن احتشام، نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: سال گذشته ۱۳۷ تن زعفران به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از ایران صادر شد که با احتساب پیش‌بینی رشد ۳۰ درصدی آن در سال جاری برآورد می‌شود حدود ۱۷۸ تن زعفران صادر شود.

برداشته شدن عوارض صادرات فله ای، عامل برای افزیش صادرات خام زعفران

اخذ عوارض ۵ درصدی و گرفتن تعهد از صادر‌کننده برای برگشت ارز به کشور از جمله موانع صادراتی زعفران بود که در آذرماه سال گذشته این موانع برداشته شد تا صادرات با سهولت بیشتری صورت گیرد.

از نگاه نایب رئیس شورای ملی زعفران، علاوه بر رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید زعفران در امسال، برداشته شدن عوارض صادرات فله‌ای زعفران هم در رشد صادرات این محصول تاثیر به‌ سزایی خواهد گذاشت.

برداشته شدن عوارض صادرات فله‌ای زعفران از نگاه فعالان این بخش، می‌تواند در افزایش صادرات زعفران اثر قابل توجهی داشته باشد. با این حال این افزایش لزوما به نفع کشور نیست چرا که منجر به صادرات بدون ارزش افزوده بیشتر می شود.

گفتنی است در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران در بازار از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

۹۴ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود

سطح زیر کشت زعفران در ایران حدود ۸۵ هزار هکتار است که از این میزان، ۸۰ درصد سطح زیر کشت و نیز تولید زعفران کشور متعلق به خراسان رضوی است و بعد از آن خراسان جنوبی با ۱۸ درصد تولید کشور در جایگاه دوم قرار می گیرد.

گفتنی است روند صادرات زعفران هر ساله در این فصل کند می شود چرا که کمتر از دو ماه به فصل برداشت مانده و همه منتظر رسیدن محصول نو به بازار هستند.

در همین خصوص علی شریعت مقدم، رئیس هیات‌مدیره صندوق توسعه صادرات زعفران عنوان کرد: در گذشته شاهد حمایت‌های مناسب از بخش صادرات بودیم اما در مقطعی که طی ماه‌های اخیر نیز اتفاق افتاد، این حمایت‌ها نه تنها افزایش نیافت بلکه برخی موارد قانونی که به عنوان مثال استفاده از تسهیلات حاصل از هدفمندی یارانه‌هاست، به مرحله اجرا گذاشته نشد و حتی کاهش یافت. انتظار می‌رود سیاستگذاری‌هایی مانند تولید صادراتی و تقویت صادرات کالاهای غیرنفتی مورد توجه ویژه دولت دوازدهم قرار گیرد.

افزایش ارزآوری زعفران با استفاده از صنایع تکمیلی

وجود تعرفه بالای صادرات زعفران، بسته بندی نامناسب آن و قاچاق این محصول به سایر کشورها سبب شده است که صادرات این محصول با کاهش روبرو شود.

البته یکی‌ دیگر از مشکلات زعفران ایرانی که صادرکنندگان و تولیدکنندگان زعفران همواره به آن اشاره و تاکید دارند، صنایع تبدیلی و تکمیلی است، چرا که ایران زعفران را به صورت فله‌ای و خام صادر می‌کند و اگر بتواند بازار هدف را بسنجد و بر اساس نیاز آن محصول‌اش را بسته‌بندی، فرآوری و به مشتری تحویل دهد، به راحتی ارزآوری زعفران ایرانی به چندین برابر افزایش خواهد یافت.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.