۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۹۲۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ دسته: تولید
۰

علوی گفت: علی رغم اینکه ما محصول با کیفیت تولید کرده ایم ولی دستگاه ها و ارگان های دولتی این محصول را از شرکت سیسکوی آمریکا وارد می کنند، یا مسئولان مخابرات به جای استفاده از توان شرکت های داخلی با شرکت هواوی چینی قرارداد بسته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در محل نمایشگاه های دائمی شهرداری تهران در حال برگزاری است. در حاشیه این نمایشگاه، مسیر اقتصاد با برخی از مدیران شرکت های دانش بنیان در رابطه با اصلی ترین موانع و مشکلات این شرکت ها به گفتگو پرداخت.

در دستگاه های دولتی از محصولات خارجی استفاده می شود

علوی مدیرعامل یکی از شرکت های دانش بنیان که در زمینه سامانه کنترل شبکه ها فعال است، در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه به شرکت های دانش بنیان در کشور ما اعتماد نمی شود، گفت: از محصولاتی که ما تولید می کنیم حمایت نمی شود و به خصوص در دستگاه های دولتی از محصولات خارجی استفاده می شود. لذا یک بی اعتمادی در بین مردم و مسئولین کشور نسبت به تولیدات داخلی از جمله به محصولات شرکت های دانش بنیان وجود دارد.

تقاضا برای محصولات دانش بنیان وجود ندارد

وی در ادامه گفت: از لحاظ کیفیت و تولید محصول هیچ مشکلی وجود ندارد و مشکل ما این است که برای محصولات ما خریداری وجود ندارد. البته این بی اعتمادی به محصولات داخلی از آنجا نشئت می گیرد که در سال های قبل کسانی محصولاتی را در برخی حوزه ها تولید کردند که کیفیت مناسبی نداشت و اکنون که شرکت هایی در این حوزه محصولی تولید می کنند به خاطر محصولات بی کیفیت قبلی به این محصول هم اعتماد نمی شود. یعنی ذهنیت مردم نسبت به محصول داخلی خراب شده است.

بی اعتمادی به محصولات ایرانی یک مشکل فرهنگی است

علوی افزود: مشکل بی اعتمادی به محصولات ایرانی یک مشکل فرهنگی است به طوری که بسیاری از مردم یک محصول بی کیفیت چینی را می خرند ولی محصول ایرانی را نمی خرند. این مسئله به خاطر این است که مردم علی رغم شعار «ما می توانیم» فکر می کنند که شرکت های ایرانی در همه حوزه ها توانایی تولید محصولات خوب را ندارند.

محصول ما با کیفیت است ولی دستگاه های دولتی از سیسکوی آمریکا و هوآوی چین محصول وارد می کنند

وی در رابطه با اینکه محصولشان در حوزه امنیت شبکه است و عمده مشتریان آن دستگاه های دولتی و بزرگ است، گفت: علی رغم اینکه ما این محصول حساس را با کیفیت خوب تولید کرده ایم ولی دستگاه ها و ارگان های دولتی این محصول را از شرکت سیسکوی آمریکا وارد می کنند، یا مسئولان مخابرات به جای استفاده از توان شرکت های داخلی با شرکت هواوی چینی قرارداد بسته اند و دلیل آن منافع برخی افراد است که در واردات این محصولات است.

لزوم بهبود فضای کسب و کار

آقابزرگی یکی دیگر از مدیران شرکت های دانش بنیان گفت: ما انتظار داریم روند کارها برای شرکت های دانش بنیان تسریع شود و اخذ مجوزهای ثبت شرکت، مالیات، بیمه و غیره به صورت سیستمی شود و کارها از طریق اینترنت انجام شود، زیرا درحال حاضر ما به جای اینکه به کار اصلی خود بپردازیم مدت زیادی درگیر این مسائل حاشیه ای هستیم. لذا باید بوروکراسی اداری که یکی از مشکلات اصلی ما است از طریق سیستمی کردن روند این کارها تصحیح شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.