۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۵۱۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ دسته: تولید
۰

قوامی گفت: تنها کارخانه تولید لوله های جداری نفتی که در استان خراسان شمالی قرار دارد، با بی توجهی وزارت نفت به تولید داخل و خرید لوله های بی کیفیت از چین، در معرض تعطیلی است.

هادی قوامی نماینده استان خراسان شمالی در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) با اشاره به وجود مشکلات اساسی در اقتصاد کشور، اصلی ترین موانع رونق کسب و کار را تشریح کرد.

قوامی با بیان اینکه موانع زیادی در مقابل بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید وجود دارد گفت: از جمله مهم ترین آن ها دولتی بودن اقتصاد و هم چنین نفتی بودن اقتصاد کشور است که این دو مورد از مشکلات اساسی اقتصاد کشور می باشد.

وی بیان داشت: برای حل مشکل نفتی بودن اقتصاد، اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی راهکار اصلی است. برای اجرای این سیاست ها دستگاه ها باید کاری کنند که اتکا به توان داخلی افزایش یابد. ولی متاسفانه آمار واردات در ۴ ماه ابتدایی سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ افزایش پیدا کرده است و صادرات هم در این مدت کاهش یافته است که این مسئله خلاف اقتصاد مقاومتی است.

بی توجهی وزارت نفت به تولید داخل کارخانه ای را در معرض ورشکستگی قرار داده است

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی تصریح کرد: انتظار می رود دستگاه ها به ویژه دستگاه های دولتی به تولید داخلی اهمیت بیشتری دهند و خود در این کار پیشگام شوند. برای مثال با اینکه امکان تولید لوله های جداری نفتی در داخل وجود دارد و تنها کارخانه تولید این لوله ها در استان خراسان شمالی و شهر اسفراین است، با بی توجهی وزارت نفت نسبت به تولید داخل و خرید این لوله ها از خارج کشور، تقریبا بدون سفارش مانده است و در مرز تعطیلی قرار دارد.

قوامی افزود: وزارت نفت به جای آن از لوله های بی کیفیت چینی استفاده می کند.

نظام بانکی کشور در خدمت تولید نیست

وی هم چنین با اشاره به اینکه نظام بانکی کشور در حال حاضر در خدمت تولید نیست، گفت: در حال حاضر مشکل دیگر فضای کسب و کار و تولید کشور عدم تخصیص تسهیلات مناسب از سوی بانک هاست و تسهیلات با نرخ سود های بالا ارائه می شود که اصلا با شرایط درآمدی تولید کنندگان همخوانی ندارد. لذا باید اصلاح نظام بانکی در دستور کار دولت باشد و نظام بانکی در خدمت تولید کشور باشد.

طولانی مدت بودن زمان اخذ مجوز، مانع مهم کسب و کار

قوامی در ادامه گفت: یکی دیگر از موانع کسب و کار موضوع اخذ مجوزهای طولانی برای شروع یک کار است که یک روند بسیار طولانی و زمان بر دارد. لذا در کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس، تصمیماتی در زمینه بهبود فضای کسب و کار گرفته شده که البته دولت باید آنها را اجرایی کند و فضا را برای کارآفرینان بهتر کند.

این نماینده مجلس افزود: راهکار دیگر این است که خصوصی سازی به طور مناسب اجرایی شود و کارها به دست خود مردم واگذار شود تا با ایجاد رقابت در بخش خصوصی کیفیت و کمیت کارها بهبود پیدا کند.

وی در پایان گفت: کارهای تولیدی در کشور ما کارهای پر زحمتی است. در این شرایط بخش های تولید به دلیل واردات بی رویه توسط دلالان، با مشکل فروش روبرو هستند و همین امر مانع از سرمایه گذاری جدید در تولید شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.