۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۲۸۰ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰ دسته: پول و بانک
۰

اتحادیه اروپا در قوانین جدید خود به منظور جلوگیری از ورشکستگی بانک ها، این مجوز را به بانک هایی که در معرض ورشگستگی هستند داده است که هر زمان تصمیم گرفتند، حساب های مشتریان خود را مسدود نمایند و اجازه خروج پول از بانک را به سپرده گذاران خود ندهند.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر نظام بانکداری کشورهای اروپایی با مشکلات متعددی مواجه است و کمیسیون اروپا قصد دارد با اتخاذ سیاست های جدید از ورشکستگی بانک ها جلوگیری نماید.

تنها از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تا به امروز سه بانک بزرگ در جهان با ورشکستگی مواجه شده اند که دو مورد از این بانک ها در کشورهای اروپایی بوده اند. مشکل اصلی این سه بانک بزرگ که در کشورهای کانادا، اسپانیا و ایتالیا ورشکست شده اند، بیرون کشیدن پول از سوی مردم بوده است.

مردم کشورهای غربی در حال حاضر اعتماد چندانی به نظام بانکداری ندارند و کوچکتری خبری که نشان از ضعف در عملکرد یک بانک تجاری باشد، آن ها را سمت خارج کردن پول های خود از آن بانک سوق میدهد. همین مسئله نیز دلیل اصلی ورشکستگی بانک های کشورهای کانادا، ایتالیا و اسپانیا در سال جاری میلادی بوده است.

این مشکل بزرگ باعث شده است اتحادیه اروپا قواعد و قوانین بانک داری را به منظور جلوگیری از ورشکستگی بانک ها تغییر دهد. در حال حاضر نیز طرحی با همین هدف در اتحادیه اروپا در دست بررسی برای تصویب نهایی است.

طبق این طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا در قوانین جدید خود به منظور جلوگیری از ورشکستگی بانک ها این اجازه را به بانک هایی که در معرض ورشگستگی هستند داده است که هر زمان تصمیم گرفتند، حساب های مشتریان خود را مسدود نمایند و اجازه خروج پول از بانک را به سپرده گذاران خود ندهند.

جلوگیری از خروج پول از بانک توسط سپرده گذاران به عنوان یک اقدام پیشگیرنده از حرکت بانک ها به سمت ورشکستگی کامل مطرح شده است اما این قانون به طور واضح خلاف حقوق سپرده گذاران است و اعتماد مردم به نظام بانکداری کشورهای اروپایی را کاهش میدهد. با اینحال اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از ورشکستگی بانک ها چاره ای جز این پیش روی خود نمی بیند.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.