۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۱۴۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ دسته: کشاورزی
۰

کارشناسان معتقدند برای احیای دریاچه ارومیه و حفاظت از منابع آبی، الگوی کشت در استانهای همجوار این دریاچه باید اصلاح شود.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، نجات دریاچه ارومیه از بحران فعلی جزء مواردی است که پس از شکل گیری دولت یازدهم تاکید زیادی بر آن شده است. برای این منظور کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با مدیریت معاون اول رئیس جمهوری ایجاد و در ذیل آن کارگروه ستادی تشکیل شد که از ابتدا طرح ها و جلسه هایی مبنی بر احیای این دریاچه را مدنظر قرار داده است.

راه اندازی ۵۰ سایت برای کاهش مصرف آب

مسئولین دولتی و کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون اقدامات فراوانی برای حل مشکل دریاچه ارومیه انجام داده اند. بر اساس یکی از همین طرح ها، قرار است در اوایل مهر ماه سال جاری در استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ۵۰ سایت الگویی به‌منظور مصرف آب کمتر ایجاد شود تا موجب بالا آمدن آب دریاچه ارومیه شود.

در همین خصوص قائم مقام معاون وزیر کشاورزی گفت: در راه‌اندازی سایت‌های الگویی سه رویکرد اصلی کارآیی و بهره‌وری آب، تغذیه گیاهی و شناخت مشکلات کشاورزان و رفع نیازهای آنان مورد توجه قرار می‌گیرد. در این سایت‌ها تکنیک‌ها و فنونی که به افزایش بهره‌وری آب منتهی شود تعیین می‌شود تا از سوی محققان به اجرا درآید. در حوزه تغذیه نیز محققان در سه محور تولید محتوای فنی و تخصصی، تدریس در کارگاه‌های آموزشی و تبدیل محتوا به نشریه ترویجی فعالیت خواهند داشت.

وی بیان کرد: علاوه بر این‌ها، در سایت‌های الگویی، مشکلات و نیازهای اصلی کشاورزان مانند مبارزه با بیماری‌ها و آفات، هرس، الگوی کشت، آبیاری و… مورد بررسی قرار می‌گیرد و راه های برطرف ساختن آن ها تعیین می شود.

تغییر الگوی کشت، یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه

گفتنی است کارشناسان معتقدند یکی از دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت در مناطق اطراف این دریاچه بوده است به طوری که کشاورزان این مناطق به سمت تولید محصولات کشاورزی‌ای رفته اند که نیاز به آب بیشتری داشته اند.

اصلاح الگوی کشت همسو با احیای دریاچه ارومیه و آب‌های زیرزمینی منطقه، زمینه‌ای برای مدیریت مصرف صحیح آب، افزایش تولید و حفظ اشتغال در این مناطق است.

همچنین با استفاده از ظرفیت های بالای استان‌های همجوار دریاچه ارومیه در بخش اقتصادی و کشاورزی و با به کار گیری یافته های جدید و دانش کشاورزی نو می توانیم شاهد شکوفایی پتانسیل های اقتصادی در بخش کشاورزی در این مناطق باشیم.

البته باید در اصلاح الگوی کشت این استان تمامی جوانب موضوع در نظر گرفته شود تا محصولات اقتصادی و مقرون به صرفه حاصل شده وامنیت غذایی کشور تأمین شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.