۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۱۱۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در سال های اخیر بسیاری از کشورهای جهان به رهبری روسیه و چین به سمت راه اندازی نظام پولی با پشتوانه جهت حذف دلار از مبادلات حرکت کرده اند. پشتوانه این واحدهای پولی عمدتا فلزات گرانبها همچون طلا و نقره و یا کالاهای شناخته شده همچون نفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور زیمبابوه نیز تصمیم گرفته است واحد پولی جدیدی با پشتوانه طلا راه اندازی نماید و به همراه کشورهایی همچون روسیه و چین به سمت حذف دلار از نظام پولی خود حرکت کند.

در حال حاضر نظام پولی دلار به طور کامل بدون پشتوانه است. در واقع اغلب کشورهای جهان خصوصا کشورهای غربی همگی از نظام پولی بدون پشتوانه استفاده میکنند.

کشورهای غربی که از نظام پولی بدون پشتوانه استفاده میکنند، به خصوص آمریکا، از نظام پولی با پشتوانه طلا به شدت بیزار هستند؛ چراکه نظام پولی با پشتوانه طلا قدرت خلق پول این کشورها را در مقایسه با وضعیت کنونی به مراتب محدودتر میکند.

از طرف دیگر در نظام پولی بدون پشتوانه فعلی، آمریکا موفق شده دلار خود را در ازای خرید محصولات و یا خدمات به دیگر کشورها واگذار کند و یک نظام استقراضی راه اندازی نماید که مزایای فراوانی برای این کشور داشته است. در صورتی که کشورهای جهان به سمت استفاده از واحدهای پولی با پشتوانه طلا گرایش پیدا کنند دیگر این اختیار از آمریکا سلب خواهد شد که میتواند ضربه ای سنگین به نظام مالی آمریکا باشد.

در سال های اخیر بسیاری از کشورهای جهان به رهبری روسیه و چین به سمت راه اندازی نظام پولی با پشتوانه حرکت کرده اند. پشتوانه این واحد های پولی عمدتا فلزات گرانبها همچون طلا و نقره و یا کالاهای شناخته شده همچون نفت است.

به طور خاص کشورهای روسیه و چین در تلاش هستند تا یک نظام پولی گسترده با پشتوانه طلا راه اندازی نمایند. علاوه بر این دو کشور روسیه و چین دلار را از تبادلات بخش انرژی خود کنار گذاشته و از فلزات گرانبها برای تسویه پرداخت های بخش انرژی استفاده میکنند.

در یکی از آخرین اقدامات کشورها در راستای استفاده از واحدهای پولی با پشتوانه و حذف دلار از تجارت جهانی، کشور زیمبابوه تصمیم گرفته است با افزایش ذخایر طلایی خود یک واحد پولی با پشتوانه طلا راه اندازی نماید.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.