۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۸۹۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی چین و سوئیس به منظور تسهیل و گسترش تجارت دوجانبه و تضمین ثبات بازارهای مالی، پیمان پولی دوجانبه میان دو کشور را به مدت ۳ سال تمدید کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد، بانک مرکزی کشور چین پنج شنبه هفته گذشته اعلام کرد که پیمان پولی دوجانبه خود با کشور سوئیس را تمدید کرده است. این پیمان پولی برای مدت ۳ سال تمدید شده و در صورت رضایت طرفین قابل تمدید خواهد بود.

طبق گفته بانک مرکزی چین، بر اساس این پیمان پولی دوجانبه بانک های مرکزی دو کشور توافق نموده اند تا ۱۵۰ میلیارد یوآن چین (معادل ۲۲.۳ میلیارد دلار) و ۲۱ میلیارد فرانک سوئیس را در معاملات تجاری دوجانبه مبادله کنند.

همچنین بانک مرکزی چین گفته است که این پیمان پولی دوجانبه نقدینگی مورد نیاز جهت انجام مبادلات را فراهم نموده و تضمین ثبات بازارهای مالی را بدنبال دارد که سبب تسهیل روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه خواهد شد.

بانک مرکزی کشور چین و سوئیس، قبلا در ماه جولای ۲۰۱۴ یک پیمان پولی دوجانبه به ارزش ۱۵۰ میلیارد یوآن امضا کرده اند.

پیمان پولی قراردادی است که در آن تجارت با استفاده از پول‌های ملی انجام می‌شود، یعنی به جای استفاده از یک پول واسط مانند دلار و یورو، از پول کشورهای مبدأ و مقصد در تجارت استفاده می‌شود که تسهیل مبادلات تجاری دوجانبه و ثبات بازارهای مالی را بدنبال خواهد داشت.

تاکنون ۵۴ پیمان پولی دوجانبه بین کشورهای مختلف جهان منعقد شده است. اما بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکنون اقدام به انعقاد پیمان پولی نکرده است. با توجه به شرایط موجود در کشور و به منظور تسهیل در امور تجاری و تسهیل مبادله با کشورهای طرف معامله، یکی از بهترین ابزارها برای پیشبرد اهداف اقتصادی بهره‌گیری از پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه با کشورهای مختلف است.

اگر بانک مرکزی کشور ایران به عنوان اقدامی عملی و مهم در اقتصاد مقاومتی با هدف کاهش وابستگی های ارزی خود به دلار و ایجاد ثبات در تجارت، با کشورهای اصلی طرف تجاری خود که حدود ۱۶ کشور هستند پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه منعقد کند، بیش از ۶۰ درصد از تجارت کشور به صورت دوجانبه و بیش از ۸۰ درصد به صورت چندجانبه قابل تسویه بوده و نیازی به دلار و یورو ندارد.

منبع: دیلی میل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.