۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۶۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

تولید بیشتر انرژی هسته ای به دلیل عدم نیاز به مساحت گسترده و همچنین بهره وری بسیار بالاتر، اکنون بهترین راه برای پاسخگویی به نیاز روزافزون کشورها به مصرف انرژی است.

به گزارش مسیر اقتصاد تولید انرژی هسته ای برای کشورهای جهان از اهمیتی ویژه برخوردار است. در حال حاضر با وجود اینکه برخی کشورها همچون ژاپن به دلیل مسائل جغرافیایی در حال کاهش میزان وابستگی خود به انرژی هسته ای هستند، اما بسیاری از کشورها از جمله هند، روسیه و چین تصمیم گرفته اند بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از طریق تولید بیشتر انرژی هسته ای تأمین نمایند.

کشور آمریکا یکی از کشورهایی است که به طور سنتی از تولید کنندگان عمده انرژی هسته ای محسوب میشود. کشور ژاپن نیز در سال های گذشته همواره یکی از کشورهای پیشرو در تولید انرژی هسته ای بوده است. اما به دلیل رشد تولید دیگر کشورها این دو کشور اکنون در حال از دست دادن جایگاه خود در تولید انرژی هسته ای هستند.

تولید انرژی هسته ای در کشورهای جهان سابقه ای طولانی مدت دارد. اما در دهه های اخیر از روند رشد تولید این انرژی پاک کاسته شد. با اینحال در چند سال اخیر به دلیل تمایل کشورها به کاهش تولید انرژی از طریق سوخت های فسیلی، تولید انرژی هسته ای با تولدی دوباره مواجه شده و کشورها دوباره به تولید این انرژی روی آورده اند.

در حال حاضر کارشناسان معتقدند انرژی هسته ای میتواند جلوتر از انرژی های بادی و خورشیدی، اولین منبع تولید انرژی در آینده باشد. به عنوان یک مقایسه ساده میتوان گفت یک توربین بادی متوسط ظرفیتی حدود ۲ مگاوات برق دارد که البته این میزان نیز در صورت مناسب بودن وضعیت باد حاصل میشود. اما یک نیروگاه هسته ای مدرن ظرفیتی معادل ۱۶۰۰ مگاوات دارد و عمر مفید آن نیز بیش از ۱۰۰ سال است.

امروزه به دلیل روند افزایشی جمعیت کشورهای جهان نیاز مردم به انرژی نیز نرخی فزاینده دارد. از طرف دیگر تولید انرژی از روش هایی همچون سوخت های فسیلی به مرور در حال از دست دادن جایگاه خود در بین کشورهای جهان است. تولید انرژی های تجدیدپذیر همچون انرژی بادی و خورشیدی نیز توان پاسخگویی به نیازهای کشورهای جهان به انرژی را ندارد. در چنین شرایطی تولید انرژی هسته ای به دلیل عدم نیاز به مساحت گسترده و همچنین بهره وری بسیار بالاتر از دیگر روش های تولید برق، ظرفیتی بی نظیر در پاسخگویی به تولید نیاز مردم جهان به انرژی دارد.

کشورهایی همچون هند، روسیه و چین به طور واضح تصمیم خود را در این زمینه گرفته اند و قصد دارند بخش قابل توجهی از نیاز خود به انرژی را از طریق تولید انرژی هسته ای تأمین نمایند. بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز در حال تدارک برای افزایش تولید انرژی هسته ای هستند.

اما کشور آمریکا با وجود سابقه ای درخشان در زمینه تولید انرژی هسته ای، در حال حاضر وضعیت مناسبی در این زمینه ندارد. در گذشته آمریکا بزرگترین تولیدکننده انرژی هسته ای بوده اما به دلیل ثبات و یا حتی کاهش میزان تولید انرژی هسته ای، اکنون این کشور جایگاه خود را در تولید انرژی هسته ای از دست داده است. تعدادی از نیروگاه های تولید انرژی هسته ای این کشور در سال های اخیر تعطیل شده و صنعت تولید انرژی هسته ای این کشور نیاز به میزان قابل توجهی به واردات تجهیزات از دیگر کشورهای جهان وابسته است.

با اینحال کارشناسان معتقدند تولید بیشتر انرژی هسته ای در آینده نزدیک یکی از بهترین راهکارهای پیش روی آمریکا برای تأمین نیازهای داخلی خود به انرژی است. آمریکا با وجود بهره مندی از ذخایر گسترده اورانیوم، بیش از ۹۰ درصد از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته ای فعال خود را از کشورهایی همچون روسیه، کانادا، استرالیا، قزاقستان و نامیبیا وارد میکند. این مسئله نشان میدهد که آمریکا میتواند در آینده با اتکاء به ذخایر داخلی اورانیوم خود مزیتی مناسب در تولید بیشتر انرژی هسته ای داشته باشد.

اولین مرحله و به تعبیری آسان ترین مرحله در حرکت به سمت تولید بیشتر انرژی هسته ای و کاهش وابستگی در صنعت هسته ای، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های لازم برای این هدف است. کشف و فراهم کردن امکان بهره برداری از ذخایر اورانیوم، ساخت مراکز غنی سازی اورانیوم، ساخت نیروگاه تولید آب سنگین و تولید دیوتریوم دی اکسید از جمله اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تولید بیشتر انرژی هسته ای است.

مرحله بعد از فراهم کردن زیرساخت ها، همراه کردن سیاست‌ها و قوانین داخلی به سمت افزایش تولید انرژی هسته ای است. تصویب قوانین مناسب و تشویق سرمایه های دولتی و خصوصی به سرمایه گذاری در تولید بیشتر انرژی هسته ای اقدامی است که لازم است برای افزایش ظرفیت تولیدی در دستور کار کشورها قرار بگیرد.

علاوه بر این به دلیل خطرات بالا در زمینه تولید انرژی هسته ای یکی دیگر از اقدامات لازم در نظر گرفتن تدابیر امنیتی مناسب به منظور عدم ایجاد حوادث غیر مترقبه همچون انفجار و آتش سوری است.

در حال حاضر بخش تولید انرژی بیش از ۸ درصد از اقتصاد جهان را شامل میشود و در آینده نزدیک بر این میزان افزوده خواهد شد. توسعه صنعت تولید انرژی هسته ای علاوه بر مزیت هایی همچون ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی، میتواند به تأمین نیاز روبه افزایش کشورها در زمینه تولید برق نیز کمک نماید.

علاوه بر این تولید انرژی هسته ای در جهان امروز یکی از نشانه های یک کشور قدرتمند است و رسیدن به دانش مهار قدرت هسته ای نشان از قدرت علمی و اقتصادی بالای کشورها دارد. تولید بیشتر انرژی هسته ای اکنون بهترین راه برای پاسخگویی به نیاز روز افزون کشورها به مصرف انرژی است.

منبع: اویل پرایس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.