۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۳۵۳ ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ دسته: انرژی
۰

وابستگی اوکراین به کشور آمریکا موجب ضرر گسترده این کشور شده است؛ چرا که برای آمریکا مهمترین مسئله منافع اقتصادی خود است و از هر فرصتی استفاده میکند تا منافع خود را تأمین نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال جاری میلادی قیمت زغال سنگ صادراتی خود به اوکراین را نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابر کرده است.

قیمت زغال سنگ وارداتی اوکراین از آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی به ازای هر تن ۷۶ دلار بود در حالیکه میانگین قیمت زغال سنگ وارداتی از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به حدود ۲۰۶ دلار در هر تن رسیده است.

از طرف دیگر میزان صادرات زغال سنگ آمریکا به اوکراین در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل افزایش نیاز این کشور از نظر وزنی نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است. به طوریکه در سه ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی بیش از ۸۶۵ هزار تن زغال سنگ از آمریکا به اوکراین صادر شده درحالیکه این میزان در مدت مشابه سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۵۵ هزار تن بوده است.

این درحالیست که در سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت زغال سنگ صادراتی آمریکا به برخی دیگر کشورها کمتر افزایش یافته است. به طور مثال در سال جاری قیمت زغال سنگ صادراتی آمریکا به نروژ در حدود ۱۲۵ دلار در هر تن بوده است.

در حال حاضر اقتصاد اوکراین در وضعیت مناسبی قرار ندارد و این کشور درگیر جنگ داخلی و عواقب ناشی از آن است. در چنین شرایطی افزایش سه برابری قیمت زغال سنگ وارداتی از آمریکا نیز بر مشکلات اقتصاد اوکراین افزوده است.

در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل گسترش شورش ها در بخش هایی از شهر کیف اوکراین، میزان تولید زغال سنگ این کشور کاهش یافت و این کشور مجبور شد بخش بیشتری از واردات خود را از طریق واردات تأمین کند. آمریکا نیز تصمیم گرفته است از نیاز و بحران داخلی اوکراین نهایت استفاده را ببرد و در این شرایط قیمت زغال سنگ صادراتی خود را سه برابر کرده است.

این مسئله نشان داد که وابستگی اوکراین به کشور آمریکا موجب ضرر گسترده این کشور شده است. چراکه برای آمریکا مهمترین مسئله منافع اقتصادی خود است و از هر فرصتی استفاده میکند تا منافع خود را تأمین نماید.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.