۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۸۹۲ ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

به گفته خبرگزاری اسپوتنیک، یکی از مزایای مهم تحریم های اقتصادی کشورهای غربی علیه ایران کاهش وابستگی این کشور به نفت و گاز و منابع حاصل از فروش آن بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران توانسته است در ۴ سال اخیر از سال ۲۰۱۳ میلادی میزان وابستگی بودجه دولتی به منابع حاصل از فروش نفت را از ۴۳ درصد به ۲۹ درصد کاهش دهد. این در حالیست که در این مدت تحریم های اقتصادی سختی توسط کشورهای غربی علیه کشور ایران اعمال شده بود.

تحریم های اقتصادی کشورهای غربی علیه ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی شدت گرفت و در اواسط سال ۲۰۱۵ بعد از توافق حاصل شده بین طرفین مقداری از آن کاسته شد.

اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران در ۴ سال اخیر سختی های زیادی را برای ایران به وجود آورده است. به طوریکه این کشور در فروش نفت و همچنین وصول منابع حاصل از آن با مشکلاتی جدی مواجه بوده است. اما این تحریم ها موجب شده است در بسیاری از بخش ها زمینه پیشرفت و اتکاء به توان داخلی در داخل این کشور به وجود آید.

یکی از مزایای اصلی تحریم های اقتصادی برای ایران، اتکاء به توان مهندسان داخلی و استفاده از آن ها به منظور جلوگیری از کاهش تولید نفت و گاز و دیگر محصولات تولیدی بوده است. در حالی که بسیاری از شرکت های غربی همکاری خود را با طرف های ایرانی قطع کرده بودند و مشکلاتی را پیش روی تولیدات ایرانی ایجاد کرده بودند.

یکی دیگر از مزایای تحریم های اقتصادی علیه ایران کاهش وابستگی این کشور به نفت و گاز و منابع حاصل از فروش آن بوده است. به طوریکه در این مدت میزان وابستگی بودجه دولت به منابع نفتی از ۴۳ درصد به ۲۹ درصد کاهش یافته است.

با اینحال تحریم های اقتصادی مشکلات متعددی برای اقتصاد ایران ایجاد کرده که برخی از آن ها قابل چشم پوشی نیستند. یکی از این مشکلات تقویت عدم شفافیت و گسترش فساد، به طور ویژه در زمینه دور زدن تحریم ها و قراردادهای نفتی بوده است. گرچه در صورت مدیریت صحیح عواقب ناشی از تحریم های کشورهای غربی این مشکلات نیز تاحدود زیادی قابل جلوگیری بوده اند.

منبع: اسپوتنیک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.