۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۷۲۶ ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸ دسته: تولید
۰

یزدانی گفت: تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و احداث نخستین شهرک صنعتی پوشاک با هدف تامین نیاز داخلی، برای افزایش تولید و صادرات و ترویج فرهنگ پوشاک اسلامی ساخته می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد، علی یزدانی در مراسم امضای تفاهم نامه پنج جانبه همکاری های مشترک جهت تشکیل تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان و احداث شهرک صنعتی پوشاک کشور اظهار کرد: یکی از مباحثی که در شورای فرهنگ عمومی کشور مطرح است، پوشش اسلامی منطبق با فرهنگ جامعه ایرانی است و در همین راستا توافق نامه پنج جانبه با همکاری هر سه بخش فعال اقتصادی کشور یعنی دولت، بخش خصوصی و بخش تعاونی به امضاء رسید.

وی افزود: این توافق نامه در راستای تشکیل و توسعه شرکت های تعاونی تامین نیاز تولیدکنندگان در صنعت پوشاک، با هدف هم افزایی فعالان این صنعت، توسعه دانش فنی، تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه که شامل گسترش و ترویج فرهنگ استفاده از پوشاک اسلامی ایرانی و تجاری سازی و توسعه مدیریت دانش برپایه تحقیق و توسعه شامل طراحی، تولید پوشاک و خدمات با ارزش افزوده می شود، منعقد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در روزهای پایانی دولت یازدهم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴ امروز در این مراسم مهمترین گام برای حفظ صنعت و توسعه آن برای تامین نیاز داخل و صادرات برداشته شد.

وی افزود: دونکته اصلی در این مراسم مد نظر بوده است. نخست آنکه به نوعی شکل دهی آنچه که در قانون اساسی به آن اشاره شده در این تفاهم نامه مورد توجه قرار گرفت. نکته دوم آنکه در حوزه اقتصاد مقاومتی این اقدام خارج از شعار و تبلیغ با نگاهی جمعی اتفاق می افتد.

یزدانی ادامه داد: علاوه بر وزارت صنعت، وزارت تعاون، بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون و انجمن تخصصی مرتبط حضور دارند. بنابراین مجموعه ای جامع در این پروژه شکل گرفته است که امیدواریم با احداث این شهرک، شاهد ایجاد رونق بیشتر در این بخش باشیم.

همچنین معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پوشاک را اشتغالزاترین صنعت در کشور دانست و گفت: هزینه سرانه ایجاد اشتغال در پوشاک مدرن ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال ( ۲۰ تا۳۰ میلیون تومان) است، در حالیکه این رقم در پوشاک سنتی کمتر است.

سیدحمید کلانتری در این مراسم با بیان اینکه در اجرای این طرح بخش های دولتی، خصوصی و تعاونی با یکدیگر همکاری می کنند، به کارکردهای متفاوت شهرک پوشاک اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه ها، آموزش های مهارت صادرات همه در خدمت تعاونی ها و تعاونی ها در خدمت شرکای این طرح خواهند بود.

کلانتری، تعاونی تامین نیاز پوشاک در قالب شهرک صنعتی غیردولتی را اتفاق جدیدی عنوان کرد.

وی تاکید کرد: تولیدی موفق است که در جهت منافع ملی، اشتغالزا و هماهنگ با بهره وری، رقابت پذیری و عدالت محور باشد.

وی با اشاره به اینکه صنعت پوشاک با شکل گیری تعاونی ها توسعه بازار و کاهش هزینه ها به دنبال دارد، در پایان تاکید کرد: کار جمعی به نفع تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

مهدی حسین نژاد مدیر عامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون نیز در این مراسم گفت: کارهای اصلی که می توانیم در این پروژه انجام دهیم، صدور ضمانت صادرات برای تامین مواد اولیه است.

وی افزود: همچنین صندوق می تواند وثیقه مورد نیاز برای شرکت های یاد شده را تامین کند. صندوق ارتباط تنگاتنگی با بانکهای کشور دارد و در این زمینه کمک بزرگی به اجرای پروژه است.[۱]

باید توجه داشت اگرچه ساخت چنین شهرکی برای صنعت پوشاک لازم بوده و می تواند تولید در این بخش را رونق ببخشد اما این اقدام به تنهایی نمی تواند منجر به بهبود صنعت پوشاک در کشور شود و باید اقدامات مهم دیگری از جمله کاهش واردات و مبارزه با قاچاق پوشاک نیز در این زمینه انجام گیرد.

طبق اعلام هیات مدیره انجمن صنایع نساجی کشور، ۶۵ درصد پوشاک وارداتی به ایران به صورت غیرقانونی وارد شده و کالای قاچاق محسوب می شود؛ لذا برای اینکه صنعت پوشاک در کشور رونق بگیرد باید مبارزه جدی با این قاچاق گسترده صورت گیرد.

همچنین یکی دیگر از مواردی که می تواند به رونق تولید پوشاک داخل کمک کند، فرهنگ سازی مصرف پوشاک ایرانی است. زیرا در حال حاضر با توجه به اقبال مردم به پوشاک خارجی، عرصه بر تولید کنندگان داخلی تنگ شده است، به طوری که باعث شده است پوشاک داخل با برند خارجی به بازار عرضه شود. لذا باید مصرف کالای ایرانی در جامعه فرهنگ سازی شود و مردم هم نقش مهمی در این موضوع دارند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.