۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۶۱۷ ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

از آنجا که استفاده از دلار و سوئیفت هزینه‌های بالایی دارد، کشورها به فکر طراحی راهکارها و ابزارهای جایگزین با هزینه کمتر و کارایی بالاتر برای انجام مبادلات بین المللی هستند. در این زمینه ژاپن به سیستم جایگزین سوئیفت که توسط چین ایجاد شده، متصل شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد، از سال ۲۰۱۳ که چین شروع به طراحی جایگزین های داخلی برای موسسات و زیرساخت های بانکی و مالی غربی کرده است، کشورهای بیشتری برای رهایی از سلطه و هژمونی دلار، به سمت چین حرکت کرده اند.

یکی از مهمترین جایگزین ها و زیرساخت های جدید، پیام رسان CIPS طراحی شده توسط چین می باشد که برای یوآن به همان شیوه عمل می کند که سوئیفت برای دلار عمل می کند.

برخلاف روش سوئیفت برای استفاده از دلار به عنوان واسطه مبادلات کشورها، CIPS مبادلات را با هزینه بسیار کمی انجام داده و همچنین مبادله دوطرفه میان کشورها را با استفاده از ارزهای ملی انجام می دهد تا به وسیله این راهکار براحتی بتواند دلار را دور زده و از مبادلات کنار بگذارد.

بانک هیروشیما و ۱۳ بانک منطقه ای ژاپن به این شبکه پرداخت بین بانکی متصل خواهند شد که ارتباط مستقیم ین ژاپن را با یوآن کشور چین برقرار می کند. اقدامی که باعث کاهش هزینه ها و افزایش راحتی مشتریان خواهد شد.

پیوستن به سیستم پرداخت بین المللی چین هزینه و تعداد روزهای لازم جهت پردازش را کاهش می دهد.

پیش از این، پرداخت به کشور چین توسط ژاپن به طور مستقیم امکان پذیر نبوده و بایستی توسط بانک های تسویه ای مانند هنگ کنگ انجام می شد. CIPS می تواند هزینه ها را تا چند دلار در هر معامله کاهش دهد. همچنین در شرایط خاص، پرداخت می تواند در همان روز تسویه و تکمیل شود.

در شرایطی که کشورهای جهان درحال کنار گذاشتن مدل مالی قدیمی و دلار به عنوان یک ارز اختصاصی هستند، با گذشت زمان کشورها بیشتر مزایای معاملات را در حالت دو طرفه می بینند.

در صورتی که کشورها تصمیم به پیروی از سازوکارهای جدید که مشابه آن توسط پکن طراحی شده است بگیرند، دلار را به طور کامل از مبادلات و استفاده به عنوان ذخیره ارزی کنار خواهند گذاشت.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.