۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۵۶۹ ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ دسته: کشاورزی
۰

صادرات رب گوجه فرنگی طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۴۷ هزار تن بوده و بیش از ۲۰۳ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، بر اساس آمار گمرک در یک ماهه نخست سال ۹۶ نزدیک به ۸ هزار و ۶۵۶ تن رب گوجه فرنگی، به ارزش تقریبی ۱۱ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

صادرات رب گوجه فرنگی طی ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ در حدود ۱۴۷ هزار تن بوده و بیش از ۲۰۳ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

گفتنی است تولید رب گوجه فرنگی متاثر از تغییرات میزان تولید گوجه فرنگی کشور و نیز قیمت گوجه فرنگی در کشور است. به همین دلیل صادرات این محصول در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ کاهش داشته است. آمارهای جدید گمرک نیز نشان می دهد صادرات این محصول در یک ماهه نخست سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ هزار تن کاهش یافته است.

به لحاظ وزنی به ترتیب کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه و ترکیه بیشترین آمار واردات رب گوجه فرنگی از ایران را به خود اختصاص داده اند.

همچنین براساس آمار گمرک در یک ماهه نخست سال ۹۶، ایران اقدام به واردات رب گوجه فرنگی از سایر کشورهای جهان نکرده است.

کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، امارات، ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و پاکستان و همچنین قطر همگی ظرفیت فراوانی در واردات رب گوجه فرنگی از ایران دارند.

با توجه به نوسانات تولید صیفی‌جات در سال‌های اخیر و افزایش قیمت داخلی محصول رب گوجه فرنگی و همچنین مشکلات تبادل ارز و حمل‌ونقل در حوزه صادرات، تمایل به توزیع داخلی این محصول نسبت به صادرات آن افزایش یافته است. به نظر می‌رسد بسته بندی رب گوجه فرنگی در قوطی‌های کوچک مناسب مصرف کننده نهایی بازار داغ تری داشته باشد؛ بنابراین حرکت تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی نیز در آینده احتمالا بیشتر به این سمت و سو خواهد بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.