۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۴۵۶ ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی
۰

درحال حاضر کاهش تقاضای مصرفی و کمبود نیروی کار بزرگترین دردسرهای اقتصاد ژاپن برای توسعه اقتصادی است که هر دو مورد نیز از عواقب وخیم کاهش جمعیت این کشور است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق نظر سنجی های انجام شده از فعالین کسب و کار کشور ژاپن، مشخص شده است که برای چند سال آینده یکی از بزرگترین دردسر های اقتصاد ژاپن و کسب و کارهای این کشور کمبود نیروی کار جوان است.

در طول دو دهه اخیر مردم ژاپن به سمت مصرف کمتر و صرفه جویی سوق داده شده‌اند. در سال‌های اخیر کاهش جمعیت نیز روند کاهش مصرف محصولات در اقتصاد ژاپن را تقویت کرده است. به همین دلیل به طور سنتی تولیدکنندگان و فعالین کسب و کار ژاپن همواره کمبود تقاضای مصرف را مهمترین دردسر و دغدغه خود اعلام کرده‌اند. اما اکنون بعد از کمبود مصرف و کاهش تقاضا، دومین دردسر بزرگ اقتصاد ژاپن کمبود نیروی کار جوان است.

نتایج این نظر سنجی که توسط خبرگزاری رویترز انجام شده عواقب پیری جمعیت را به خوبی نشان داده است. از مدت ها قبل خانواده های ژاپنی به سمت فرزندآوری کمتر سوق داده شده اند و اکنون این مسئله موجب کاهش جمعیت و کاهش نیروی کار فعال در این جامعه شده است که عواقب سختی برای اقتصاد ژاپن دارد.

چالش جمعیتی ژاپن دهه هاست که یکی از دغدغه های اصلی سیاست گذاران این کشور است و رهبران این کشور تلاش میکنند برای جلوگیری از افول اقتصادی ناشی از کاهش جمعیت و کمبود نیروی کار فکری بیندیشند. درحال حاضر به دلیل ساختار جمعیتی کشور ژاپن که نشان دهنده کاهش جمعیت و کمبود نیروی کار کافی در سال‌های آینده است، چشم انداز اقتصادی مناسبی پیش روی اقتصاد ژاپن قرار ندارد.

در این نظر سنجی از فعالین کسب و کار های کشور ژاپن سئوال شده است که در سه سال آینده بزرگترین دردسر و دغدغه شما برای توسعه کسب و کارتان چیست؟ در پاسخ به این سئوال ۴۰ درصد از فعالین کسب و کار کشور ژاپن پاسخ داده اند که کاهش تقاضای مصرفی ناشی از کاهش جمعیت بزرگترین دغدغه آن‌ها برای توسعه کسب و کار است. به طور طبیعی وقتی جمعیت کشوری در حال کاهش باشد، تولیدکنندگان نیز انگیزه تولید بیشتر و توسعه کسب و کار ندارد. در حال حاضر اقتصاد ژاپن با چنین مشکلی روبه رو است.

اما مشکل دیگر تولیدکنندگان و فعالین کسب و کار ژاپنی که آن نیز ناشی از کاهش جمعیت است ولی با تأخیر اثرات آن در اقتصاد ژاپن نمایان شده است، کاهش نیروی کار مناسب برای اشتغال است. کاهش نرخ زاد و ولد و در نتیجه کاهش جمعیت کشورها به سرعت خود را در کاهش تقاضای مصرفی نشان میدهد. اما چندین سال طول میکشد تا کمبود نیروی کار ناشی از این مسئله نمایان گردد.

در سال های اخیر مسئله کمبود نیروی کار مناسب برای بازار کار در اقتصاد ژاپن در حال نمایان تر شدن است و اوج گرفتن این دغدغه در نظر سنجی های انجام گرفته از فعالین کسب و کار و تولیدکنندگان ژاپن نمایان است.

کمبود نیروی کار مناسب موجب شده است شرکت ها برای استخدام نیروی کار مناسب مجبور باشند دستمزدهای پیشنهادی و یا مزایای شغلی خود را افزایش دهند. در نظر سنجی انجام گرفته مهم ترین دغدغه ۱۴ درصد از فعالین کسب و کار اقتصاد ژاپن کمبود نیروی کار مناسب بوده است.

آمارها نشان میدهد که در سال ۱۹۹۵ میلادی میزان جمعیت در سن کار اقتصاد ژاپن با بیش از ۸۶ میلیون نفر در بیشترین میزان خود بوده است. از آن زمان تا سال ۲۰۱۵ میلادی این میزان ۱۱ درصد کاهش یافته و به ۷۷ میلیون نفر رسیده است. همچنین پیش بینی شده است که این روند کاهشی همچنان با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد و جمعیت در سن کار اقتصاد ژاپن تا سال ۲۰۶۵ به حدود ۴۵ میلیون نفر کاهش یابد.

در بین بخش های اقتصاد ژاپن فعالین کسب و کار بخش خدمات بیشترین نگرانی را در زمینه یافتن نیروی کار مناسب داشته اند به طوریکه بین ۴۰ تا ۴۵ درصد از شرکت های فعال در این زمینه اعلام کرده اند در سه سال آینده با مشکل استخدام نیروی کار مناسب مواجه خواهند بود.

در حال حاضر کاهش تقاضای مصرفی و کمبود نیروی کار دو مشکل اصل اقتصاد ژاپن است. به طوریکه با دیگر دغدغه های فعالین کسب و کار این کشور همچون کاهش تجارت خارجی، تورم منفی و دیگر مشکلات اقتصادی اختلاف زیادی دارند.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.