۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۴۳۲۲ ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

دونالد ترامپ اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که آمریکا و بریتانیا به سرعت به یک توافق تجاری دوجانبه بسیار گسترده که منافع دو طرف را تأمین میکند، دست خواهند یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که آمریکا و بریتانیا به سرعت به یک توافق تجاری دوجانبه بسیار گسترده که منافع دو طرف را تأمین میکند، دست خواهند یافت.

در ابتدای هفته جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و ترزا می نخست وزیر بریتانیا در حاشیه نشست کشورهای گروه ۲۰ در آلمان با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. یکی از محورهای اصلی این دیدار گسترش روابط تجاری دوجانبه از طریق انعقاد یک توافقنامه تجاری دوجانبه بوده است.

ترامپ در این خصوص در مصاحبه‌ای گفته است: « آمریکا و بریتانیا در حال کار بر روی یک توافق تجاری بسیار بسیار بزرگ و اثرگذار هستند. توافقی که منافع دو طرف را تضمین میکند.» ترامپ همچنین ابراز امیدواری کرده است که دستیابی به این توافق به سرعت اتفاق خواهد افتاد.

این درحالیست که درحال حاضر بریتانیا عضوی از اتحادیه اروپا محسوب میشود و عملا نمیتواند به طور جداگانه با دیگر کشورهای جهان توافق تجاری دوجانبه منعقد کند. از طرف دیگر کارشناسان معتقدند روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا بین دو تا سه سال به طول خواهد انجامید و هرگونه توافق تجاری دوجانبه بریتانیا با دیگر کشورهای جهان باید از آن زمان به بعد اجرایی شود.

با اینحال از آنجا که بریتانیا برای روابط تجاری خود اهمیت بسیار زیادی قائل است، از ماه ها قبل که روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا نهایی شده، مذاکرات خود با دیگر کشورهای جهان برای دستیابی به یک توافق تجاری دوجانبه را آغاز کرده است.

در طرف مقابل آمریکا نیز از زمان روی کار آمدن ترامپ بسیاری از توافقات تجاری چندجانبه خود از جمله توافق تجاری بین کشورهای دو سوی اقیانوس آرام و همچنین توافق تجاری با اتحادیه اروپا را کنار گذاشته است.

با اینحال آمریکا اعلام کرده است که آمادگی دارد با اغلب این کشورها به صورت دوجانبه مذاکره کند و به توافقات تجاری دوجانبه دست یابند که منافع هر دو طرف را تضمین نماید. در واقع رویکرد آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ ترجیح توافقات تجاری دوجانبه به توافقات تجاری چندجانبه بوده است. توافق تجاری بین آمریکا و بریتانیا نیز یکی از توفقات تجاری است که از ابتدا مورد حمایت ترامپ بوده است.

منبع: سی ان بی سی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.