۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۸۶۲ ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴ دسته: کشاورزی
۰

ابوترابی گفت: مشکلات کشور با تفکیک وزارتخانه ها حل نخواهد شد، چرا که هنوز دولت اساسنامه و شرح وظایف وزارتخانه هایی که ادغام شده اند را مکتوب نکرده است.

ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در رابطه با جداسازی بخش بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) گفت: طبق قانون انتزاع در مجلس نهم، تجارت محصولات کشاورزی را از وزارت بازرگانی منفک کرده و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کردیم و در حال حاضر تفکیک مجدد آن ها اشتباه است.

ابوترابی با بیان اینکه زنجیره تامین کالای کشاورزی از تولید تا عرضه و تجارت، باید در اختیار خود وزارت جهاد کشاورزی باشد گفت: قانون انتزاع در مجلس نهم به تصویب رسیده است و دو سال از اجرایی شدن آن می گذرد. لذا تفکیک بازرگانی به این سبک اشتباه بوده و باید دولت تجدید نظری در این لایحه کند.

وی در مورد تفکیک وزارتخانه ها در ادامه گفت: مشکلات کشور با تفکیک وزارتخانه ها حل نخواهد شد، چرا که هنوز دولت اساسنامه و شرح وظایف وزارتخانه هایی که ادغام شده اند را مکتوب نکرده است.

نماینده مردم نجف آباد و تیران در مجلس در ادامه گفت: قانون انتزاع در کشور مراحل ابتدایی خود را شروع کرده است و ما در این مدت کوتاه شاهد نتایج بسیار خوبی در بخش کشاورزی بودیم، لذا نباید با اشتباه دوباره وضعیت خوب فعلی را با وضعیت قبل از انتزاع و با تشکیل وزارت بازرگانی عوض کنیم. چرا که با تشکیل وزارت بازرگانی، تجارت تولیدات بخش کشاورزی به دست وزارت بازرگانی خواهد افتاد و این کار بسیار اشتباهی است.

ایشان ضمن اعلام مخالفت خود با لایحه جدید دولت مبنی بر تفکیک وزارت بازرگانی از وزارتخانه های موجود گفت: دولت اساسا کارهای بسیار مهم تری درحال حاضر داشته و لایحه موجود مشکلی را از جمع مشکلات کنونی کم نخواهد کرد. ما نیاز به یک اصلاح نظام ساختاری و اداری داریم تا هر روز درگیر ادغام و تفکیک یک وزارتخانه با سایر وزراتخانه ها نباشیم.

ابوترابی در رابطه با تناقض لایحه دولت با قانون برنامه ششم توسعه کشور نیز گفت: این لایحه نه با برنامه ششم توسعه هم خوانی دارد و نه با واقعیات فعلی جامعه که بخواهد مشکلی را حل کند.

وی با بیان اینکه کشور در حال حاضر نیاز به اصلاح نظام اداری خود دارد گفت: با این اصلاح یک انقلاب بروکراسی صورت خواهد گرفت و با تحول بنیادین اداری می توان ایرادات فعلی ساختارهای اداری ایران را برطرف کرد.

ابوترابی افزود: در حال حاضر با کمک پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم بخش درآمد و هزینه و تفویض اختیارات اساسی را به هر استان بدهیم.

وی گفت: نباید اجازه بدهیم تا همه ی تصمیمات سایر استان ها در یک نقطه و استان تهران متمرکز شود، چنانچه این تمرکز تصمیم گیری دارای فرایند طولانی تصمیم گیری شده و سیستم اداری پیچیده ای که گاها فساد آلود است، ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح کرد: با انتقال تصمیم گیری ها به هرکدام از استان های کشور و محلی سازی تصمیم گیری ها و منطبق بودن آنان بر واقعیات می توانیم شاهد حل مشکلات منطقه ای و اساسی استان ها باشیم و فرایند های اداری و تصمیم گیری های طولانی فعلی را به حداقل برسانیم.

ابوترابی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد وزارتخانه ی جدید بازرگانی درخلاف جهت منافع تولید کننده و مصرف کننده و بازار خواهد بود.

وی در رابطه با وضعیت فعلی جهاد کشاورزی و بخش کشاورزی نیز افزود: در سالهای اخیر در مجموع شاهد پیشرفت خوبی بوده ایم و نباید روند خوب فعلی را با تصمیم اشتباه خراب کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.