۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۷۳۹ ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳ دسته: کشاورزی
۰

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تفکیک وزارتخانه ها با قانون برنامه ششم مغایرت دارد، گفت: برای تصویب این لایحه به دوسوم رأی نمایندگان احتیاج است.

نادر قاضی پور نماینده مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) در ارتباط با تفکیک بخش بازرگانی محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر دو فوریت این لایحه در مجلس رد شده و این موضوع در حال بررسی کارشناسی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است.

قاضی پور در رابطه با جداسازی بخش بازرگانی از وزارت جهادکشاورزی گفت: اگر از منظر جداسازی تجارت و دغدغه برای رفع مشکل تجارت قرار است این تفکیک صورت بگیرد قطعا در صورت همراه نبودن با تولید وابستگی خواهد آورد.

وی گفت: قرار بر این بود تا تولید متن اصلی اقتصاد ملی ما باشد و تجارت بعد از آن قرار بگیرد، اما در لایحه موجود قرار است این موضوع بصورت عکس اتفاق بیافتد.

قاضی پور گفت: در ادغام وزارت صنعت و بازرگانی نیز کار برعکسی انجام شده است، چرا که باید وزارت بازرگانی در وزارت صنعت ادغام می‌شد درحالی که دولت وزارت صنعت را در بازرگانی ادغام کرد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس افزود: در آن زمان هدف از ادغام توجه به تولید ملی بود، به شکلی که وزارت بازرگانی حق واردات کالایی که در داخل تولید می شود را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جداسازی این وزارت پخانه ها کار عجولانه ای است و نباید نمایندگان به این لایحه رای بدهند گفت: آن چیزی که در داخل تولید می کنیم نباید وارد شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: بنده و تمام نمایندگان دلسوز انقلاب اسلامی با هرگونه اقدامی که به تولید ملی و داخلی ما لطمه بزند مخالف هستیم. اولویت اصلی ما اولا حفظ تولید و سپس افزایش تولید و اشتغال جوانان و ثانیا تجارت صحیح محصولات داخلی در بازارهای هدف است.

وی تاکید کرد: چنانچه دولت فعلی می خواهد صادرات را رونق بدهد باید به تمام دستگاه های خود ابلاغیه و بخش نامه های الزام آور ارسال کند، درحالیکه می بینیم دغدغه اصلی این نیست و شاه بیت اصلی سخن دولت واردات و ایجاد رانت برای وارداتچی ها است که ما نیز به جد با آن مخالف هستیم.

قاضی پور در مورد وضعیت بخش کشاورزی بعد از اجرایی شدن قانون ادغام گفت: در حال حاضر با اشکالاتی در این وزارتخانه مواجه هستیم که ناشی از واردات است و در آینده باید این موضوعات حل شود.

وی افزود: این وزارتخانه باید الگوی کشت را اعلام کند، تولیدات گلخانه ای را افزایش دهد، باغداری و کشاورزی ما را به سمت صنعتی و مکانیزه شدن ببرد؛ زیرا جهان در این زمینه از فاز سوم به فاز چهارم رفته است و ما هنوز در فاز اول تولید هستیم و این باعث پایین بودن درآمد سرانه کشاورزان شده است.

قاضی پور در ادامه گفت: وزارت جهاد کشاورزی همچنین باید خرید تضمینی میوه جات را به شکل صحیح انجام دهد، بیمه محصولات کشاورزی را بطور کامل اجرایی کند و گندم خریداری شده از کشاورزان را بلافاصله تسویه مالی کند.

وی در مورد تضاد لایحه دولت با قانون برنامه ششم توسعه گفت: دولت باید طی پنج سال ۱۵ درصد از حجم خود را کاهش دهد و این لایحه به دلیل اینکه خلاف برنامه ششم توسعه است نیاز به رای دو سوم از نمایندگان دارد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن در آخر در مورد بررسی کارشناسی این موضوع در کمیسیون های مجلس گفت: به دلیل اینکه تغییر ساختارهای دولت برعهده کمیسیون اجتماعی مجلس است و به دلیل گستردگی ابعاد این موضوع پیشنهاد تشکیل یک کمیسیون مشترک ویژه مطرح شده است.

وی افزود: هیات رئیسه مجلس باید در این موضوع پیش قدم و پیشنهاد دهنده به کمیسیون های درگیر موضوع باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.